Monday, December 29, 2008

Operation Cast Lead


Dalam kemeriahan umat Islam menyambut kedatangan 1430H, kita dikejutkan dengan berita serangan jet pejuang Israel Natang ke atas penduduk Palestin. Serangan terbaru yang dinamakan "Operation Cast Lead" ini telah mengakibatkan sekurang-kurangnya 280 penduduk yang tidak berdosa terkorban dan beratus-ratus yang lain cedera. (Jumlah ketika entri ini ditulis)



Apa yang telah kita telah lakukan untuk membantu saudara seagama kita di sana. Adakah ada ruang di antara doa-doa kita untuk mereka? Mereka diserang ketika mana keadaan mereka berada dalam kekusutan. Bekalan makanan mereka yang disekat, elektrik yang dipotong, minyak yang dicatu, ubat-ubatan yang dirampas. Lebih-lebih lagi dengan keadaan musim sejuk sekarang yang memerlukan mereka tempat untuk berlindung dari kesejukan yang amat-amat menyeksakan. Kini, rumah-rumah dan khemah-khemah untuk mereka berteduh telah hancur musnah angkara perbuatan terkutuk Yahudi Laknatullah...

Dimana para pemimpim Islam yang selama ini lantang melaungkan seruan damai secara aman tanpa senjata? Dimana pemimpim-pemimpim Islam yang tegas dalam memepertahankan demokrasi dan kedaulatan? Dimana pemimpim Islam Hadhari yang selama ini gah berada di tampuk Presiden OIC? Apakah yang telah dan akan mereka semua lakukan dalam keadaan ini...KITA?

Jihad adalah Kewajipan Berterusan Sehingga Hari Kiamat

Imam Hasan al-Banna menyatakan di dalam Risalahnya : Ia adalah kewajipan yang berterusan sehingga hari kiamat seperti maksud hadith Rasulullah saw ”Barangsiapa yang mati sedangkan dia tidak berperang (fisabilillah) atau tiada niat untuk berperang fisabilillah maka matinya adalah (seperti) mati jahiliyah”. Adapun martabat yang paling rendah ialah (jihad melalui) engkar dengan hati , manakala yang paling tinggi ialah berperang fisabilillah.”

”Di antara cara berjihad ialah melalui jihad lisan (nasihat), jihad melalui pena dan tangan (kuasa). Begitu juga dengan berkata benar terhadap pemerintah yang zalim. Sesungguhnya dakwah tidak akan hidup tanpa jihad.”


0 comments:

  © Blogger template 'Morning Drink' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP