Thursday, February 26, 2009

Catatan Ringkas PIALA PRESIDEN 2009...


~Istad Zaqaziq~

Piala Presiden 2009 selamat melabuhkan tirainya pada hari ini selepas 5 hari berkampung di Zaqaziq. Kali ini menyaksikan Tanta dinobatkan sebagai juara diikuti Pahang sebagai naib juara.


~Tanta~


Perlawan yang sengit antara dua pasukan ini berakhir dengan penentuan penalti. Shoubra sekadar berpuas hati dengan hanya mendapat tempat ketiga selepas dikalahkan oleh Pahang dengan 1-0. Manakala Terengganu pula hanya sempat bernafas di suku akhir selepas tewas di tangan Zaqaziq juga dengan 1-0.


~Shoubra~


~Terengganu~

Perlawanan kali ini diwarnai dengan insiden seorang pemain dari Mansurah yang cedera (patah tulang lengan) ketika pasukannya menentang Pahang bagi penentuan antara kumpulan.


~Tulang siku yang terkeluaq~

Perlawanan kali ini turut mengundang sejarah tersendiri dengan penyertaan dari Kemboja dan Singapura sebagai pasukan jemputan. Apa-apa pun, kedatangan azhari dari semua muhafazah samaada sebagai pemain mahupun penyokong amat menggalakkan.



Syabas dan tahniah diucapkan kepada pihak penganjur iaitu Unit Sukan Dan Kebudayaan PMRAM di bawah selian Us Nik Rosdi atas usaha bagi mengadakan kejohanan Piala Presiden 2009 ini dengan jayanya. Majlis penyampain hadiah dan penutupan telah disempurnakan oleh Presiden PMRAM iaitu Us Khairul Anuar.



Semoga ukhuwwah yang terjalin selama 5 hari kejohanan ini berlangsung baik di kalangan pemain mahupun para penyokong akan sentiasa terjalin dan berkekalan hingga ke akhir hayat sesuai dengan tema yang dipilih PMRAM kali ini, 'Jalinan Ukhuwwah, di Laman Riadhah'..

Wednesday, February 25, 2009

HIKMAT '09...



~Perasmian HIKMAT '09~

Selesai sudah keperitan mengendalikan program Hari Keluarga Dan Mahabbah Anak-Anak Terengganu (HIKMAT) anjuran BKAN KPT untuk sesi 2009 ini. Kehadiran ramai warga Negeri Terengganu sepanjang tempoh program itu sudah cukup untuk menggambarkan kejayaan dan objektif ia diadakan telah tercapai. Pengisian aktiviti kali ini dibahagikan kepada 2 bahagian iaitu acara padang dan dewan. Acara padang acaranya ialah bola sepak, bola tampar, sepak takraw dan sukaneka. Bahagian ini diuruskan oleh Ustaz Solehuddin. Manakala aktiviti dewan seperti nasyid, pantun, sajak, kuiz, lukis dan teka, tudung botol dan lain-lain diuruskan oleh Ustaz Othman.





~antara yang hadir~

Penyertaan kali ini agak memuaskan dengan persaingan sengit antara empat kumpulan. Kayu Kamat (A), Pulut Lepe (B), Tok Aji Sebang (C), Lopak Tikang (D). Walaubagaimanapun adat pertandingan, kalah menang menjadi taruhan. Kumpulan Lopak Tikang akhirnya berjaya merangkul juara keseluruhan setelah bersaing hebat dengan kumpulan lainnya. Kesemua yang hadir rata-rata seronok dan berpuas hati dengan HIKMAT kali ini. Apa-apa pun, borang muhasabah perlu dikaji dan diteliti kembali oleh ADHOC agar perjalanan program yang akan datang lebih berjalan lancar dan dapat menarik minat seluruh ahli untuk berkampung di KPT. Bertepatan dengan tema kali ini "The More We Get Together, The Hapier We'll Be".

Monday, February 23, 2009

SINAI '09...

wadi arb'in&lembu samirii


telah kembali ambe dlm satu jelajahan brsama kwn2 ke Lembah Sinai yg begitu mnyeronokkn. prjlanan yg mngmbil masa 3hr itu telah dianjurkn oleh BKAN Terengganu. sememangnya, prjlanan yg jauh ini tidak terasa penatnya setelah selesai melawati semua tempat2 di sana.
di sepnjang prjlanan itu, kami sempat melawat beberapa maqam Nabi sprt Nabi Harun,Nabi Soleh n jg Kubu Solehuddin Al-Ayubi.

Prkmpungan Badwi&Kubu Salahuddin


rugi rasanya jika prjalanan ini tidak dipenuhi dgn mnziarahi kawasan2 n tmpat2 brsejarah Nabi Musa yg ada diantaranya telah trmaktub kemas di dalam Kalamullah. antaranya 12 mata air, wadi arba'in, 'uyun musa, laut merah dll...

Maqam Nabi Harun&Mentari pagi di ufuk Sinai


kemuncak prjalanan kami ialah pndakian ke gunung Sinai yg mnyimpan byk kisah antara Nabi Musa dgn Bani Israel. pndakian yg brmula tepat jam 3pg itu selesai 2 jam kemudian. suhu pd mlm itu dianggarkn antara 4-6 C.sejuk teramat tu...
kami pulang dgn penuh kegembiraan n keinsafan dgn melihat sejarah prjalanan Nabi2 kita yg trdahulu. sekian...

Saturday, February 14, 2009

Wanita, kejantanan dan pemerintahan bermaruah.

Ali Bukhari Amir
Mon | Feb 09, 09 | 11:58:44 pm MYT

Perlahan-lahan, Tun Nila Utama masuk mengadap dan bersembah di hadapan Baginda Sultan selesai perguruan ilmu persilatannya. Ketika diajukan pertanyaan sama ada beliau mahu beristeri atau tidak, maka Tun Nila pun berkata, "Anak kepada sekalian dato' menteri itu bukanlah perempuan, tetapi betina semata-mata.."







"Tun Nila! Apa bezanya antara perempuan dengan betina?" Sultan Alam Syah Bana, Raja bagi kerajaan Pura Cendana mula murka. Seumur hidupnya, barangkali baru kali ini baginda mendengarkan ungkapan biadap sebegitu yang jelas menghina kaum wanita di negerinya.

"Perempuan.. memelihara maruah," kata Tun Nila. "Tetapi betina.. menjualnya.."

Oleh kerana kejujuran mempertahan pendapatnya itu, beliau dititah keluar negeri untuk akhirnya kembali semula mempersembah seorang wanita bermaruah di hadapan baginda sultan dan pembesar negeri tersebut. Akhir daripada pencarian, Tun Nila memang berjaya membawa pulang seorang perempuan.

Kalau tidak ditafsirkan betul-betul, nanti kaum wanita marah pula. Tentu mereka tertanya-tanya, apakah bezanya antara lelaki dan jantan. Maka jawapannya tetaplah sama, iaitu lelaki memelihara maruah serta jantan itu telah menjualnya.

Jantan dan betina adalah ungkapan yang menggambarkan bahawa manusia itu bukan lagi makhluk bergelar khalifah yang seluruh kehidupannya dibungkus hias dan didandan oleh sifat-sifat kemanusiaan.

Arakian..
rupa-rupanya, sekalian bangsawan dan pembesar di negeri itu ada masalah besar dengan kaum wanita. Menteri Nikah Kahwin pun sanggup menceroboh rumah Puspawangi saat Tun Nila Utama mencari Musang Berjanggut.

"Apa hukumnya, seorang lelaki menceroboh masuk ke rumah wanita ketika ketiadaan suaminya?" tanya Puspawangi kepada Menteri Nikah Kahwin.

"Oh, itu salah besar.."

"Jadi.. kanda pun salah jugalah," balas Puspawangi.

"Eh, salah jugalah.. tapi tak apa-apa. Sebabnya, undang-undang dalam negeri ini kanda yang pegang. Itu semua boleh padam.."

Ertinya, kelelakian kaum Adam pun boleh runtuh ke taraf jantan apabila mereka telah menjual maruahnya. Sama sahaja keadaannya. Tanpa maruah, kewanitaan dan kelelakian telah tercabut daripada jiwa mereka.

Cuma.. dalam fahaman Melayu, ungkapan 'anak jantan' itu masih lagi bermaksud mulia kerana diungkap perkataan itu untuk menunjukkan darjah keperwiraan mereka untuk membela hak dan keadilan pusaka, tanahair dan maruah. Maka, dalam konteks penggunaan lafaz ini, 'anak jantan' memang memiliki konotasi yang sangat baik.

Sementara itu, kepenggunaan lafaz 'anak jantan' pada zaman purbakala juga boleh merujuk kepada keadaan tidak bermaruah jikalau 'anak jantan' itu takut merampas dan mengganggu isteri orang, membuat onar serata kampung termasuk mengintai anak dara mandi di tepi sungai. Ini semua gejala-gejala tidak bermaruah, tetapi dianggap tidak jantan jika mereka tak berani melakukannya.

Pada zaman sekarang, seseorang lelaki mungkin dianggap tidak jantan jika tidak pandai merempit, tidak menghisap rokok, berjudi, membuat tatu, memakai anting-anting, menindik hidung dan main perempuan. Walhal, ini semua adalah gejala yang bakal meruntuhkan anak bangsa. Dan, kebanyakan 'anak jantan' yang berani melakukan hal ini secara terbuka adalah anak kepada orang kenamaan, VVIP yang tidak boleh disentuh oleh polis kerana bapa mereka adalah orang terhormat.

Demikianlah.. seorang menteri dianggap tidak bermaruah apabila sanggup menggunakan wangnya untuk membeli kaum wanita, bercakap tidak serupa bikin, tidak jujur dengan undang-undang negara yang digubal melalui lidah, jiwa dan fikirannya. Cakap tidak serupa bikin, memadam kesalahan dengan memperalat perundangan adalah sikap tidak bermaruah menteri.

Makna maruah
Dalam bahasa Arab, mar'atun ertinya perempuan. Daripada segi ini, hubungan kaum perempuan dengan maruah itu jauh lebih akrab berbanding kaum lelaki. Barangkali, kita boleh membuat kesimpulan awal bahawa maruah sesuatu bangsa atau maruah agama itu terletak kepada maruah kaum wanita bagi sesuatu bangsa dan agama itu.

Misalnya, jika wanita Melayu itu rosak, maka rosaklah maruah Melayu. Atau, jika wanita muslimah itu rosak, maka maruah seluruh umat Islam itu pun tercalarlah sudah. Namun, haruslah diingat juga bahawa..jika wanita bagi sesuatu bangsa itu sudah rosak, maka kaum lelaki bagi sesuatu bangsa itu mestilah segera bertanggungjawab dan memainkan peranannya!

Ini kerana.. ada banyak kejadian yang menunjukkan bahawa kaum lelaki itu jugalah yang telah menyebabkan kaum wanitanya telah tergadai maruah. Kalau wanita itu menjadi penari di sebuah kelab, maka pemilik kelab itu kemungkinannya seorang lelaki juga! Mereka inilah yang telah memperalatkan kaum wanita itu tadi dengan segala janji manis.

Maka, apakah usahanya untuk kita kembali menyedarkan umat ini berhubung persoalan maruah?

Tidak dapat tidak.. memang kita perlu berusaha keras mengkaji, menelaah dan jujur bermuhasabah mengenai kelemahan diri lalu berusaha memperbaikinya daripada semasa ke semasa.

Sementara itu, Kamus Dewan menafsirkan maruah sebagai kehormatan (diri), dan harga diri. Dalam pengertian yang kedua, kamus itu juga menunjukkan pertalian hubungan maruah dengan sifat laki-laki, keberanian dan kegagahan.

Kita boleh juga menyatakan bahawa orang yang bermaruah itu adalah mereka yang berani mempertahan pendirian, tak mudah goyah prinsip perjuangan dan tidak boleh dijualbeli pendiriannya melalui tawaran wang, pangkat, kekuasaan dan wanita yang cantik.

Wanita itu bagaikan cermin
Sementara itu, mir'aatun dalam bahasa Arab bermaksud cermin. Jadi, isteri bagaikan cermin di mana gambaran wajah suami terpantul dalam cermin tersebut. Atau, kita boleh juga menyebutkan bahawa kaum wanita itu bagaikan cermin yang akan memantulkan gambaran sebenar kaum lelaki dalam dirinya.

Jika cermin (wanita) itu gelap, berhabuk dan berdebu, maka kaum lelaki itulah yang sepatutnya bertanggungjawab untuk membasuh dan menggilapnya supaya imej gambaran dan bayangan dirinya akan kembali terang dan cerah di dalam cermin itu. Kaum wanita itu cerminan bagi diri kaum lelaki.

Kalau cermin itu retak dan pecah, maka gambaran lelaki itu sendiri akan turut menjadi cacat. Cermin yang akan cacat dan telah dirosakkan inilah yang akan menebarkan segala benih sengketa di dunia akibat kaum lelaki sudah tidak lagi ambil kisah, tidak peduli dan bersikap tidak bertanggungjawab memelihara, memuliharanya daripada semasa ke semasa.

###

Sultan Alam Syah Bana akhirnya turut berasa malu berikutan kejadian dirinya tertangkap sebagai penceroboh dalam rumah anaknya sendiri tatkala cuba berbuat serong terhadap menantu perempuannya.

Pemerintahan yang bermaruah
"Yang sebenarnya, ayahanda ingin mengetahui apa perbezaan antara perempuan dengan betina. Sekarang barulah ayahanda tahu," kata baginda ketika mula menginsafi kesilapannya. Di sini dapat dilihat betapa sulitnya untuk kita berusaha memulihkan sebuah pemerintahan yang bermaruah.

Kita mungkin boleh memimpin rakyat bawahan dengan mengendong seribu satu macam inti pengajaran guna mengasuh pemikiran darihal pengertian maruah. Tapi, bagaimana cara mengasuh penguasa agar mereka dapat mengusung pemerintahan bermaruah? Hal ini memerlukan kesungguhan yang mendalam, keberanian, kejujuran bertindak dan keikhlasan mempertahan pendirian.

Syahadan wal arakian..

Bermaruahkah sesebuah pemerintahan itu, jika seorang wanita yang lemah; Altantuya of Mongolia diletupkan tubuhnya oleh bom C4? Walhal bom C4 daripada masyarakat tentera yang dibeli melalui duit, cukai rakyat itu boleh dimanfaatkan oleh komando kita yang terlatih guna meletupkan Parlimen Knesset Zionis Israel, di mana dalam parlimen itulah Zionis Israel telah membuat keputusan bedebah, iaitu memperkosa hak rakyat Palestin selama ini.

Tepuk dahi tanya pemikiran. Kepada Najib, mantan Menteri Pertahanan, bak kata Nabil Raja Lawak.. lu pikirlah sendiri.. (Heii.. geramnya..)

10:30 p.m, 9 Februari
Sekolah Pemikiran Kg Baru.

Pandangan maklumbalas, kritikan bolehlah dimajukan kepada ibnuamir@yahoo.com.Alamat email ini telah dilindungi dari spam bots, anda perlukan Javascript enabled untuk melihatnya _

Tuesday, February 10, 2009

IMAM ‘ASIM BIN ABI AL-NAJUD AL-KUFI

Nama sebenarnya ialah Imam ‘Asim bin Abi al-Najud al-Kufi. Ayahnya bernama Abdullah dan keturunannya ialah Abu al-Najud manakala ibunya pula bernama Bahdalah. Ada juga yang mengatakan nama sebenar ‘Asim ialah ‘Asim ibnu Bahdalah.

Imam ‘Asim bin Abi al-Najud al-Kufi juga digelar sebagai Abu Bakar kerana beliau berketurunan Arab asli daripada kabilah Bani Asad di Kufah dan salah seorang daripada al-Qurra’ al-Sab’ah. Beliau telah mangambil ilmu qiraat daripada dua orang sahabat iaitu Ani Ramthah Rifa’ah al-Tamimi dan al-Harith bin Hassan al-Bakri. Imam ‘Asim maenjadi tabi’in kerana Abi Ramthah telah mengambil riwayat daripada al-Imam Ahmad bin Hanbal manakala al-Harith pula mengambil riwayat daripada Abi Ubaid al-Qasim bin Salam.

Guru kepada Imam ‘Asim ialah Abi Abdul Rahman Abdullah bin Habib bin Rabi’ah al-Sulami al-Dharirr, Abi Maryam Zarrin bin Hubaisy bin Habsyah al-Asadi dan Abi Amru Sa’dun bin Ilyas al-Syaibani. Mereka bertiga pula mengambil riwayat daripada Uthman bin Affan dan Ali bin Abi Thalib. Ada juga pendapat yang mengatakan bahawa al-Sulami mengambil riwayat daripada Ubai bin Ka’ab dan Zaid bin Thabit. Ibnu Mas’ud, Ali, Ubai dan Zaid mengambil riwayat daripada Rasulullah s.a.w.

Imam ‘Asim adalah Imam yang pertama dalam bidang Qiraat di Kufah selepas Abi Abdul Rahman al-Sulami dan menjadi tumpuan serta tempat rujukan semua manusia dari segenap pelusuk dunia. Beliau dianugerahkan suara yang merdu, pandai membaca al-Quran al-Karim dengan bertajwid serta mempunyai sebutan dan lahjah yang jelas. Abu Bakar ibnu ‘Iyash (Syu’bah) berkata : “ Tidak pernah aku melihat seorang manusia yang pandai membaca al-Quran al-Karim melainkan ‘Asim bin Abi al-Najud al-Kufi yang begitu mahir dalam bidang ilmu bahasa, nahu dan pakar dalam bidang feqah ”.

Berkata Yahya bin Adam dari Hassan bin Soleh : “ Aku melihat tidak ada seorangpun yang lebih fasih bercakap melainkan Imam ‘Asim bin al-Najud al-Kufi”. Abu Bakar bin ‘Iyash berkata : “ Imam ‘Asim pernah jatuh sakit selama dua tahun tanpa membaca al-Quran dan membuat sebarang kerja. Apabila beliau sembuh dari penyakitnya, beliau dapat membaca al-Quran tanpa melakukan sebarang kesalahan”.

Imam ‘Asim mempunyai beberapa orang anak murid. Di antaranya Hafs bin Sulaiman, Abu Bakar Syu’bah bin ‘Iyash, ( kedua-duanya ialah perawi yang masyhur ), Abaan bin Taghlab, Hamad bin Mihran al-A’masyh, Abu al-Munzir Salam bin Sulaiman, Sahl bin Syu’aib, Syaiban bin Muawiyah dan lain-lain lagi. Imam ‘Asim juga pernah mengambil riwayat daripada Abu Amru bin al-A’la, Khalil bin Ahmad dan Hamzah bin al-Ziyat.

Beliau wafat pada akhir tahun 127 Hijrah di Kufah.

Monday, February 9, 2009

Cuti...!!!

ZaQaziQ :



Prmulaan cuti semester @mbe kali ni brmula dgn ziarah brsama seorg sahabat ke ZaQaziQ selama 1 hari 1 mlm...menaiki peugot yg mmkan masa lbh kurg sejam lbh, ketibaanku di sana telah dnantikn oleh ust. aiman yg xkisah pe2. @mbe dibawa bersiar2 sekitar kawasan zaQaziQ dgn menunggang basikal antik kepunyaan ahlilbait ust.aiman.(thanz bro)... Kat sini, keadaannya aman n tenteram,brbeda dgn kaherah.udaranya yg segar n nyaman mnjdkn ZaQaziQ destinasi yg sesuai bg sesiapa yg ingin mncari ketenangan dr kesibukn Cairo. Di sini juga trkenal dgn arabnya yg ramah n mesra2 g2...dr kejauhan kelihatan byk imarah2 baru yg masih lg dlm proses pmbinaan. myb dlm stahun dua ini, ZaQaziQ akan mnjadi antara bndar yg paling terncang n sistematik di Mesir brdasarkn struktur n juga lanskap bngunannya yg menarik.yg sedihnya, masalah teknikal yg brlaku mnyebabkn @mbe xdpt amik pix's yg menarik spnjang keberadaanku di sana. sekadar 4,5 keping gmbr sblm attention,no bttry!...tuppp2!...kesal yg xsudah.

Dumyat@Dammietta :

Ba'din, @mbe brsama 9 lg sahabat seangkatan telah brsepakat utk turun menziarahi sahabat2 kat muhafazah di Dumyat@Dammietta.keberangkatan kami menaiki bas ekspres selama 3 jam stngh terasa singkat dek kerana keselesaan kerusi bas hinggakn ad di antara kami yg sempat dibuai mimpi...
Bayangan kerang2 di pantai mngatasi keletihan prjalanan kami ke sana. keesokkn paginya, kami terus ke pntai dgn segala alatan kelangkapn n prsiapan yg perlu...Hasilnya tidak seperti yg diharapkn.memetik kata2 seorg teman "... xmcm taun lepah r.xpuah ati gni.". walaubgaimnpun, dinner kami tetap mnyelerakan dgn kerang rebus n kerang masak lemak cili api....kot dr air tngan chef Haris de cuela.diimport khas dr Shoubra.
petangnya, kami tidak mnsia2kn peluang ke Ra'su Bar yg semestinya mnjanjikan seribu satu kenangan, kejutan n ungkapan2 sprti "wah,cantiknya...","ish,comel gler...", dll yg xtrbilang kalinya.xcaya g la dlu...

Ra'su Bar :





utk mnyelesaikn dendam kami trhadap kerang2 yg sempat menyembunyikn diri klmarin, esoknya skali lg kami ke pntai dgn prsedian yg lbh rapi dgn mnmbah bilangan ahli pasukan mnjadikn jumlah keseluruhannya 13 org.muat2 je satu tremco.destinasi kali ini 3km dr venue klmarin.lg strategik agaknya.3jam yg prtama, hasilnya kurang lbh brbnding smlm.tp kali ni keadaannya lbh mncabar dgn angin lautnya yg mndayu2 seolah2 mnghalau kami pulang.kesejukn n keketaran(betoii ke ni) yg dialami mmksa slh seorg drpd kami brtindak pantas mnyalakn ungun api brtujuan memanaskn badan.ttp,disitu la segalanya brmula...
semua hasil tangkapn pagi itu tidak kami sia2kn.kami panggang n bakar kesemuanya.lunch ala2 selera Itali kami tgh hr tu.fuh,satu baldi penuh isi2 kerang sperti splastik sekilo strawberi je.zup2zap...licin.

kErAnG :




Masing2 mngmbil kputusn mnjama' n qasar di atas hamparn bumi @ lbh tepat,pasir sbg hamparn bg fardu kami kali ni. pncarian diteruskn hngglah trdengar slh seorg drpd kami mmekik dr kejauhn "..port3,aku jumpe dh.bnyak2...!".xlama lps tu, seorg lg brsahutn dgn mksd yg hmpir sama...rupe2nya, mereka telah menemui lubuk2 kerang yg kami hmpir putus asa dgnnya. myb kerang lbh kelihatn@mudah ditemui ketika waktu petang.ketika mn air laut nk surut...kot. Kami amat2 brsyukur krna pncarian kami pd hari ini xsia2.sharian maa!...klau djual kat Malaysia ni,kompem leh shopping sakan kat City star ni...lbh satu guni penuh kerangnya dgn plbagai saiz.bkn stakat sbesar ibu jari kaki kanan ust hafizuddin,sebesar ibu jari kaki gajah pun ad...dinner kami mlm tu xdpt dicoretkn disini kenikmatannya...kami puas n brsyukur!

seusai solat n mkn, kami brtolak pulang dgn hati n jiwa yg tenteram.bebas dr 'dendam' yg telah trbalas.insyaAllah thn depan, pantai Dumyat akan kami jejaki lg...eh,sakit perut ke klu mkn kerang byk2?...erk?!


*p/s: maaf utk S.Abd Nabi&S.Halim atas ketidakhadiran @mbe dlm kelas pengajian kalian.

Sunday, February 1, 2009

2 in 1

Antara yg hadir

br2 ni kami tlh buat satu mjlis thlil arwah Hatta di umah Ust FarouQ di St.Theressa, Syoubra. Majlis dimulakn slps solat Isyak brjemaah yg diimamkn oleh Ust FarouQ. Tajaan juadahjuga  disediakn khas oleh Ust FarouQ's&Ahlillbait Catering (brpa byk Ust FarouQ daa...)

Antara juadah yg direka

Semua Usrah Maahadian yg hadir kelaparan usai doa diaminkn oleh Ust FarouQ.oppss slp...Ust Man la. Juadah nasi putih yg brpasangan dgn gulai kari daging,brsaksikn gargil, brwalikn belacan dan diakadkn dgn hagah sa'ah amat mmbutuhkn kesabaran kami pd mlm itu. Hasilnya, nasi putih ditanak utk kedua kalinya...
Mjlis diadakan brkebetulan dgn kdtngn semua ahli usrah muhafazah ke Kaherah bg mnghadiri Ma'rab kitab yg sedang brlansung. Klmarin, @mbe n kwn2 xmelepaskn peluang utk ke sana. selepas hmpir 40 minit brsesak dgn arab di dlm bas, kami tiba di sana lbh kurg kul 3 ptg. Senior yg mncuba utk msuk free ng mnggunakn kerneh Azhar dihalang oleh pegawai yg brtugas...xpe2, 1 LE je bro.haha. 
Yg dtg xsedikit orgnya...tp kami masih sempat utk kami brgambar kenangan dgn kitab2 yg dibeli.

Ust Akhori paling tengah...

 ba'da Isyak, kami pulang dgn kitab masing2 slps kata sepakat diambil utk dtg kmbali sblm pameran brakhir. dgr2nya tarikh asal brakhir 5hb ni dtunda ke 8hb.xpasti la. 
pe2 pom, Mesir mmg beshhh!!!
   

  © Blogger template 'Morning Drink' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP