Tuesday, March 10, 2009

Sambutan Maulidurrasul SAW Di Kaherah...


Perjalanan blogger-emoticon.blogspot.com dr rumah ke Masjid Solah Ja'fari pd petang itu tidak seperti biasa. Hari ini, seluruh ahli2 Tarikat seluruh Mesir akan berkumpul di sana bg mengadakan perarakan sempena sambutan Maulidur Rasulullah SAW. Ini merupakan pengalaman pertama dan baru untuk ambe sepanjang berada di Bumi Debu Hitamblogger-emoticon.blogspot.com. Peluang yg ada tidak ambe sia2kan begitu sahaja. Kesesakan teruk yg berlaku di sepanjang jalan Masjid Azhar menuju ke Mustasfa Hussien adalah sebagai tanda2 awal yg menunjukkan kedatangan ramai warga Mesir khususnya ahli2 Tarikat. Adapun pengunjung2 lain yg terdiri daripada pelancong2 asing dan juga wartawan antarabangsa tidak melepaskan peluang untuk bersama2 melihat kemeriahan Maulidur Rasul pada kali ini.

Ketibaan ambe dan kawan2 pada waktu Asar sememangnya agak terlewatblogger-emoticon.blogspot.com. Semua makmun telah melimpah ke luar masjid bagi menunaikan solat berjemaah. Walaupun agak terlewat, kami memutuskan untuk cuba memasuki melalui jalan belakang masjid. Nasib kami baik kerana tempat kosong untuk kami menunaikan solat berjemaah masih ada. Usai sj solat, kami segera turun untuk turut sama2 berarak dengan ahli2 tarikat yg lain.

Sekali lg nasib menyebelahi kami, seorang p.cik menghulurkan sepinggan sup Isyh daging dan menunjukkan ke arah meja agar kami makan di sana. Tak lama kemudian, p.cik yg sama menghantar susu suam manis kepada semua yg hadirinblogger-emoticon.blogspot.com yg hadir.
Sebelum majlis perarakan bermula, kami dihujani dengan pelbagai jenis manisan dan gula2blogger-emoticon.blogspot.com. Di sini, perayaan kegembiraan lazimnya dihidangi dengan sesuatu yg manis seperti gula2, dan halawiyat(kuih-muih yg manis). blogger-emoticon.blogspot.comNun jauh di sana, perbarisan yg tersusun mengikut kumpulan tarikat masing2. Sukar untuk menetapkan jumlah tarikat yg terlibat dek kerana jauhnya barisan mereka dengan kedudukan kami. Dari kejauhan terdengar ahli2 tarikat memperdengarkan burdah masing2.

Suasana muhibbah seperti ini amat berlainan dan unik untuk dibandingkan dengan negara kita Malaysia. blogger-emoticon.blogspot.comSelang setengah jam kemudian, perarakan yg dikepalai oleh 'tuan rumah' iaitu Tarikat Solah Ja'fari diikuti dengan Tarikat Syazuliah dan tarikat2 lain memulakan pergerakan bersama2 dengan burdah2 yg amat menarik dan merdublogger-emoticon.blogspot.com. Ambe mengikuti kawan2 yg berarak bersama2 dengan kumpulan tarikat yg pertama. Kehadiran wartawan dan penonton di sepanjang perjalanan sedikit sebanyak menganggu perarakan kamiblogger-emoticon.blogspot.com. Kehadiran anggota polis yg ramai tidak banyak membantu malah menyusahkan kamiblogger-emoticon.blogspot.com. Ahlan wasahlan binnabi, khairul anambila'rabi bergema di sepanjang perarakan dari kumpulan Tarikat Solah Ja'fari. Kaum wanita di sepanjang jalan turut sama memeriahkan lg majlis perarakan itu dengan siulan kegembiraan daripada merekablogger-emoticon.blogspot.com. Jalan raya dari Hussien ke Attabah yg telah ditutup biasanya sesak dengan kenderaan itu ditukar dengan kesesakan orang ramai yg menyambut kelahiran baginda Rasulullah SAWblogger-emoticon.blogspot.com. Peluang memegang sepanduk yg telah diberikan oleh seorang p.cik tidak akan ambe lupakn sampai bila2. Kami tiba di Masjid Hussien setelah hampir sejam perarakan. Ahli2 tarikat berkumpul mengikut kumpulan masing di dalam masjid sambil meneruskan burdah masing2 hinggalah ke waktu Maghrib...


Untuk pulang, kami terpaksa berjalan kaki dari Hussien ke Attabah kerana jalan itu masih lagi ditutup untuk sebarang kenderaan. Walaupun agak jauh, kegembiraan bersama2 menyambut Maulid kali ini mengatasi keletihan yg kami lalui sepanjang perjalanan ke Attabahblogger-emoticon.blogspot.com.
Sesungguhnya keberadaanku di sini sememangnya sesuatu yg perlu disyukuri dan dimanfaatkan sepenuhnya. Takdir perjalanan yg telah ditetapkn olehNya sememangnya penuh dengan hikmah yg kadang2 tak tercapai maksudnya hinggalah pada suatu saat yg ditetapkan. Kini, debu2 hitam semakin hilang dengan datangnya angin rahmat dariNya...
sekian...


0 comments:

  © Blogger template 'Morning Drink' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP