Sunday, May 31, 2009

NEw ENtry

Waktu yang terluang selepas tamatnya peperiksaan final merupakan waktu yang terbaik untuk kami di Mesir untuk jaulah musim panas. Kali ini, destinasi yang menjadi pilihan kami ialah Iskandariah. Sebuah tempat yang mengingatkan kami pada pantai Batu Burok di Terengganu yang memiliki pantai yang cantik beserta dengan infrastruktur bandaraya yang menarik.Percutian kali ini hanya difokuskan untuk mandi-manda di pantai Iskandariah sahaja.


Hadis riwayat Bukhari, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Jika manusia mengetahui bahaya bermusafir sendirian sebagaimana aku ketahui, tentu mereka enggan bermusafir sendirian.



Bertolak pada petang Khamis, sesuai dengan hadis riwayat Bukhari bermaksud: “Rasulullah s.a.w berangkat ke Perang Tabuk pada Khamis. Rasulullah menyukai memulai perjalanannya pada Khamis”. Kami lebih selesa menaiki kereta api kelas dua yang menjanjikan tempat duduk yang selesa dengan penyaman udara tanpa diganggu mana-mana penjual jalanan Mesir. Setibanya kami di ‘Asafirah, kami diberikan sebuah rumah 3 bilik di bawah selian DPMI ( Dewan Perwakilan Malaysia Iskandariah) yang selesa selama kami menginap di sana.


~Ingin kucapai mentari~



Selepas selesai Jama’ Takhir, kami terus ke pantai Iskandariah untuk membuat pilihan tempat yang paling sempurna pada kami untuk kami mandi-manda esok hari. Di sini, setiap pantai dikenakan bayaran masuk dan juga bayaran meja, kerusi dan payung. Selepas berpuas hati dengan harga dan kawasan yang telah kami persetujui, ketua perjalanan kami mengajak kami bersiar-siar sekitar Bandar Iskandariah. Bandarnya yang bersih agak berbeza dengan ibu negerinya Kaherah. Struktur imarahnya yang mempunyai senibina Parsi amat mengagumkan. Melihat terbenamnya matahari yang cantik sesuatu pengalaman manis untuk kami.


~suasana sekitar~



Kesokkan paginya, kami menziarahi maqam Nabi Allah Danial A.S dan LuqmanulHakim yang terletak berdekatan dengan Mahattah Misr. Sebelum menunggu masuk ke maqam yang dikunci, kami menziarahi Markaz Tarikat ‘Aurad Burhani. Mendengar kalam-kalam nasihat dari tetamu istimewa dari Sudan, Syeikh Toyyibin.ini memang mendamaikan dan menginsafkan.Katanya,“Hati ini perlu dijaga daripada dikuasai oleh nafsu-nafsu Lawwaamah,Imarah dan Mulhamah. Diibaratkan seperti sebiji bawang besar.setiap lapisan bawang itu adalah lapisan-lapisan nafsu yang kita perlu hadapi. 7 lapisan mewakili 7 jenis nafsu-nafsu. Bawang kalau kita buang setiap lapisan akan kita temui bijihnya yang sedap dan enak untuk dimakan begitu sahaja(rakyat Mesir suka makan bawang mentah-mentah) dan jikalau kita tanam di muka bumi nescaya akan tumbuh subur. Beruntunglah orang-orang yang dapat menguasai nafsu Mutmainnah kerna nafsu ini sentiasa cenderung untuk melakukan kebaikan. Dan cara untuk dapatkannya ialah dengan berzikir…”

Sebelum pulang, kami disajikan dengan hidangan istimewa dari Aswan yang bernama Syahri oleh ahli-ahli Tarikat Burhani. Syahri adalah sejenis mee gandum buatan sendiri yang dijemur di bawah sinaran matahari dimakan bersama-sama dengan susu manis. Makanan untuk Iftar katanya…



Kami tiba ke rumah penginapan sejurus sahaja azan Jumaat berkumandang. Selepas selesai Jama’ Takdim, kami terus ke pantai bersama peralatan mandi masing-masing. Kehadiran ramai pengunjung sedikit memeranjatkan kami. Maklumlah, hujung minggu di sini memang cukup dimanfaatkan oleh penduduknya bersama ahli keluarga masing-masing. Tanpa menghiraukan pandangan pengunjung yang lain, lebih-lebih lagi kanak-kanak yang hairan bagaimana orang yang lebih dewasa darinya seakan-akan dirasuk pabila melihat air laut. Kami tanpa rasa bersalah berlari bersama-sama menuju ke laut yang memang telah kami geram sejak kelmarin lagi.



~penawar sakit kulit...kikiki~



Keletihan dan kelesuan bermain dengan air laut masin memberi kesan yang hebat pada malamnya. Belum sempat untuk makan malam, kebanyakkan dari kami telah tidur dalam keletihan. Kecuali @MBe dan beberapa orang kawan-kawan yang lain. Kami ke Cyber Café yang berdekatan untuk melayari internet sebelum kembali semula ke rumah untuk tidur.


~menjamu selera di HadralmautAlexs~



Cahaya pagi di sini memancar terang sesuai dengan kedudukannya berhampiran laut. Cantik…Tepat jam 10 pagi, kami bersiap ke mahattah Misr untuk pulang menaiki Tremco@Minibus memandangkan tiket kereta api telah habis dijual. Kami pulang dengan azam untuk kembali semula ke Iskandariah jika ada ruang waktu dan keadaan yang mengizinkan.


adab-adab bermusafir


i. Sebelum memulakan perjalanan kita hendaklah memohon petunjuk daripada Allah.



ii. Sebelum memulakan perjalanan kita hendaklah menyediakan bekalan secukupnya seperti wang, pakaian(menutup aurat), makanan dll.



iii. Melantik seorang ketua apabila bermusafir dalam kumpulan yang terdiri daripada 3 orang atau lebih.



iv. Sunat mengucapkan selamat tinggal kepada orang-oprang yang ditinggalkan bagi memaklumkan kepada mereka tentang keberangkatan dan tempat yang dituju.



v. Disunatkan solat musafir dan berdoa sebelum memulakan perjalanan.


Saturday, May 23, 2009

Kembali...

Alhamdulillah, setelah hampir dua minggu ketiadaan rangkaian internet pada PC pinjaman Tuhan ini, akhirnya hari ini ianya dapat kembali menyalurkan maklumat-maklumat dan berita untuk tatapan tuan kesayangannya. Itu pun setelah berhempas pulas bersama rakan-rakan untuk mendapatkannya kembali..

Sebelum ini kami cuba bertanya di syarikat komunikasi Telecom-Egypt untuk mendaftarkan semula internet pada talian telefon rumah kami. Tapi malangnya kami dimaklumkan talian telefon tersebut tidak dapat didaftarkan kerana terdapat bil tertunggak. Terkejut kami bila pegawai syarikat di situ memberitahu jumlahnya LE3000 lebih!

Kami hairan. Kami mula rasa tak sedap hati. Adakah Mohammad (seperti yang diceritakan sebelum ini) tidak membayar bil internet kami sebagaimana yang kami amanahkan padanya setiap bulan? Atau 'Ammu Salim (tuan rumah) tidak menjelaskan bayaran bil telefon kami? Segala persoalan bermain di minda kami..

Tambah pegawai itu lagi, sekiranya kami ingin register baru, kami mestilah menyelesaikan bil tertunggak itu. Ataupun biarkan bil talian itu dipotong kemudian register nombor baru untuk akses internet. Kami tiada pilihan lain melainkan pilihan pertama sahaja kerana untuk register nombor baru terdapat masalah yang lebih rumit dengan tuan rumah..

Setelah kami berjumpa dengan Mohammad, beliau menjelaskan begini dan begini. Rupa-rupanya itu adalah nizam baru syarikat terbabit. Dalam pada itu kami hairan, "tak kan sampai begitu banyak kena caj?" fikir salah seorang dari kami. Ada yang mula mengesyaki sesuatu yang cuba disembunyikan oleh Mohammad. Senior-senior lama pesan jangan terlalu percaya dengan arab. Bukan kami hendak su' zhon, tapi kami mesti mengelakkan diri kami dari ditipu. Ada pula yang sudah berpuas hati dengan jawapan yang diberikan..

Bila diselidik dan ditanya pada kawan-kawan lain yang turut menggunakan internet di rumah mereka, semuanya menafikan yang mereka dikenakan caj yang begitu tinggi seperti yang didakwa Mohammad. Mustahil talian internet kami saja yang dicaj begitu..

Setelah menjangkakan yang internet tidak dapat lagi diakseskan ke rumah kami, saya akhirnya mengambil keputusan untuk membeli wireless USB untuk mengakseskannya. Walaupun linenya tak selaju seperti sebelum ini, tapi sudah cukup sekadar untuk menatap berita-berita dan maklumat lebih-lebih lagi banyak isu panas berlaku di Malaysia mutakhir ini..

Mudah-mudahan ianya tidak menjadikanku terleka dengan dunia global sehingga melupakanku akan dunia cita-cita dan impian kejayaan yang sedang kukejar ini, insya Allah. Semoga ianya memberi manfaat bukan 'mudharat' kepadaku..


*tingtong= artikel ini dicopy terus dari blog roomate @MBe tanpa sebarang editan yang boleh menambah atau mengurangkan dari artikel asal beliau. Adapun begitu, segala yang telah dicoretkan ini merupakan pengalaman kami bersama ketika cuba menyelesaikan kemelut ini. So, harap-harap Ablim tak marah yea.ekekeke. Nak tau lebih lagi, lawatilah blog beliau...promosi dh ni.:)


Sunday, May 3, 2009

Sejarah Pengumpulan Al-Quran

Exam yang akan datang jatuh pada hari selasa ni.
-Rasm Al-Quran-
Ilmu ini membincangkan cara-cara penulisan pada zaman sahabat-sahabat Rasulullah SAW dan bagaimana mereka menyelesaikan khilaf sesuatu bentuk penulisan tersebut, juga sejarah-sejarah bermulanya ilmu ini.
Pening jugak la bila baca ni, sebab banyak yang perlu aku ingat dan hafal disamping perlu memahami sesebuah matan.
Ini aku taip sikit-sikit sejarah ilmu ni setelah baru belek-belek kitab petang tadi.huhu...Baru nak baca.
K, sama-samalah kita ambil ikhtibar dari sedikit perkongsian ini.
10hb ni baru selesai semua beban imtihan.doakan aku k!

-cyaiiyyok-
======================================
Pada zaman Rasulullah SAW, Al-Quran telah pun ditulis dengan arahan khusus daripada Rasulullah SAW sendiri. Hal ini dibuktikan dengan adanya penulis wahyu seperti Zaid bin Thabit.

Pada zaman Kahalifah Abu Bakar As-Siddiq pula, Al-Quran yang telah bertulis itu dikumpulkan oleh khalifah setelah mendapat saranan daripada Saidina Umar R.A. Ini disebabkan oleh syahidnya ramai Huffaz Al-Quran pada peperangan Al-Yamamah. Selepas kematian Saidina Abu Bakar, penulisan Al-Quran yang dikumpul ini diserahkan kepada Saidina Umar kemudian diserahkan kepada puterinya, Hafsah R.A.

Khalifah Uthman Ibn Affan R.A mengarahkan supaya dilakukan pengumpulan semula terhadap Al-Quran dengan kaedah yang lebih tersusun dan rapi. Lalu disalin ke dalam beberapa naskah lain dan dihantar ke kota-kota besar Islam pada waktu itu. Tindakan ini disebabkan aduan daripada Huzaifah Ibn Al-Yaman yang mendengar perselisihan para sahabat tentang qiraat(bacaan Al-Quran) sehingga boleh membawa kepada perpecahan.

Pengumpulan ini diselia oleh Zaid bin Thabit dengan bantuan Abdullah bin Amr bin Al- 'Aas, Abdullah bin Abbas, Abdullah bin Az Zubir, dan Abdul Rahman bin Al- Haris bin Hisyam. Diantara kaedah yang digunapakai untuk menyelesaikan masalah ini ialah apabila berlaku perselisihan pada bentuk penulisan mereka akan menulisnya dengan bahasa Quraish.
Turutan yang dapat diambil ialah pada zaman Rasullah, Al-Quran terpelihara di dalam dada para sahabat dan ditulis di pelepah-pelepah tamar, kulit-kulit binatang dan kepingan batu. Kemudian pada zaman Saidina Abu Bakar pula, pengumpulan yang berlaku hanya melibatkan penyusunan bagi ayat-ayat di dalam surah-surah sahaja tanpa disusun mengikut tertib surah, dan ini dinamakan SUHUF.

Seterusnya pada zaman Saidina Uthman pula pengumpulan melibatkan tertib ayat dan surah lalu dibukukan dan ini dinamakan MUSHAF. Dikenali dengan Mushaf Uthmani @ Rasm Uthmani.

Kita boleh membandingkan penulisan rasm Al-Quran yang berbeza dan berlainan dengan melihat penulisan di dalam Mushaf Majid dan Mushaf Uthmani bagi memahami dengan lebih jelas tentang ilmu rasm Al-Quran ini.

Adalah menjadi kewajipan kita umat Islam untuk megikut dan mengambil ikhtibar kepada rasm Uthmani dan memuliakan para sahabat yang sedaya upaya berusaha untuk memelihara Al-Quran ini...

Rujukan : LatoifulBayan fi RasmulQuran, Syarah Maurid Az Zomaan oleh Syeikh Anmad Mohammad Abu Zithar.




+++++My signture+++++

+++++My signture+++++

wakakaka...aku berjaya.uhuks!

====lepas ni dh ader satu penambahan utk hiasan entry2 @MBe...======




  © Blogger template 'Morning Drink' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP