Wednesday, August 26, 2009

Ramadhan




Datanglah suatu bulan,
dia bernama Ramadhan,
Keberkatannya tiada terhingga,
mengikuti jagat raya,

Datanglah suatu malam,
bernamanya lailatulQadar,
nilai amalan seribu bulan,
Rahmat dari yang kuasa,

Marilah kita bersama,
Sujud kepada yang Esa,
Seluruh jiwa dan raga,
Merasa hina dan hiba,

Nafas pun semakin sukar,
Deria semakin pudar,
Saraf pun semakin kendur,
Seru pun semakin hampir,

Hari berganti hari,
Ramadhan datang dan pergi,
Adakah di lain kali,
Kitakan bertemu lagi,

Datanglah suatu hari,
Bernama Aidilfitri,
kita pun mula,
lupa semula,
Segala sumpah dan janji

~Sohaimi Mior Hassan~

Sunday, August 23, 2009

Persoalan???

Assalamualaikumwarahmatullah....Imam memberi salam tanda selesai Solat Subuh kami pagi itu. Imam yang sama juga mengimami solat Terawih kami malam tadi. Kehadiran ramai ma'mum untuk berjemaah menghidupkan suasana pagi di Masjid Umar Abd Aziz. Seketika bermunajat memohon keampunan dari Pencipta, saya bangun untuk pulang. Sebelum kaki melangkah keluar, terdengar suara riuh-rendah mengejutkan seorang lelaki arab lingkungan umur 30-an yang tidak sedarkan diri. Pelbagai usaha dilakukan bagi menyedarkannya. Memicit ubun-ubun, mengangkat kaki dan ada yang lebih ekstrim menampar kedua belah pipi lelaki itu.

Akhirnya datang seorang lelaki tua mengarahkan supaya diangkat lelaki tadi ke hospital bersebelahan. Keadaan lelaki tadi tidak saya ketahui selepas itu. Cuma saya terkesima dengan kejadian selepas Subuh yang tak disangka-sangka itu.

Terfikir sejenak, jika lelaki tadi Allah gantikan dengan saya. Dan seterusnya roh saya dicabut ketika itu. Apa bekalan yang saya nak hadapkan untuk menemui Rabbulizzati. Apa jawapan dengan dosa-dosa yang telah saya lakukan selama ini. Cukupkah timbangan hisab pahala untuk melepaskan saya dari Neraka Allah. Bagaimanakah pula dengan dosa-dosa yang telah saya lakukan sesama makhluk yang lain. Telah terhapuskah atau masih membelenggu diri.

Bagaimana dengan amanah yang telah dipertanggungjawabkan. Dengan Allah, masih terjagakah saya akan perintahNya. Dengan ibubapa, terlaksanakah suruhan mereka akan tuntutan ilmu saya di sini. Dengan diri sendiri, beramalkah saya dengan ayat-ayat Allah yang telah dihafal. Dikhinati kesemuanya atau bagaimana? Masih layak lagikah untuk mendamba syurga Allah?

Bagaimana pula dengan amalan sunat, sudah cukupkah untuk menampung amalan wajib yang telah saya lakukan selama ini? Apabila MukarNakir bertanya, Siapa Nabi kamu? Mampukah saya untuk menjawab Nabi Muhammad saw nabiku. Saya perjuangkah Sunnah yang telah ditinggalkan? Saya bangunkah melawan kata-kata nista yang dilemparkan terhadap Baginda. Berapa kali dalam sehari saya sampaikan selawat dan salam ke atas junjungan mulia nabi Muhammad saw serta keluarga? Apa yang telah saya lakukan untuk menjadikan Baginda sebagai ikutan dan tauladan sepanjang hidup. Masih layakkah saya untuk dapatkan syafaat baginda nanti?

Saya pulang dengan persoalan-persolan yang benar-benar rumit untuk dijawab. Ya Allah, jika Ramadhan ini adalah yang terakhir bagiku. Jadikanlah Ramadhan ini yang terbaik pernah saya lalui. Penuhilah ia dengan cahaya keredhaan dan keberkatan. Terimalah setiap ibadatku sebagai 'saham' untukku mencapai redhaMu. Hindarilah Neraka dariKu. ameen...

Moga selepas ini, persoalan tadi dapat saya jawab dengan senyuman dan diharap Syurga telah menanti dengan pintu yang terbuka luas. Sama-samalah kita doakan...


Friday, August 21, 2009

Ramadhan Ahlan, Marhaban Ramadhan

Jadikan Ramadhan kali ini sebagai kepompong kepada pengislahan diri. Bina kekuatan, tambah ilmu, ketatkan akidah, mantapkan ibadah, perkasakan syakhsiah. Moga syawal kita kali ini akan menjadi seperti rama-rama yang cantik, dengan sayap yang kuat dan dapat terbang jauh menjadi agen perubahan ummat. Maafkan segala salah silapku...

~RAMADHAN KAREEM WA ENTUM BI ALFIKHAER~

Wednesday, August 19, 2009

3 Ahad, 3 Sahabat...




Bermula dengan ahad pertama untuk bulan ini,2hb 8...Pulangnya seorang ahlullah Ahmad Tarmizi Hj Ali. Selama 3 tahun keberadaannya di sini, kepulangan kali ini berbeza dengan yang sebelumnya. Keuzuran yang dialaminya memaksa Tarmizi untuk pulang lebih awal dari yang dijangkakan. Demam dan sakit perut seminggu sebelum itu berlarutan hingga kepulangannya ke Malaysia.

Walaupun telah mendapatkan rawatan dari klinik dan ubatan farmasi, kesakitannya masih tetap tidak berkurangan. Kebimbangan kami terhadap kesihatannya memuncak apabila keluar keputusan dari hospital yang mengatakan Tarmizi menghidap darah tinggi.
Ketabahan Tarmizi ketika menghadapi ujian ini amat tinggi. Dalam masa kesakitan mental dan fizikal masih membelenggu, Tarmizi masih lagi meneruskan sisa-sisa dan baki waktunya di sini dengan bertalaqi bersama syeikh. Sememangnya aku yang sihat ini terlalu jauh untuk dibandingkan dengannya. Barakallahufik...

Pernah seorang syeikh memarahi Tarmizi setelah diberitahu tentang keinginannya untuk pulang ke Malaysia. Syeikh tersebut meminta Tarmizi untuk meneruskan talaqi bersamanya. Begitulah sayangnya seorang guru untuk melepaskan anak muridnya yang berbakat besar ini.
Keputusan syahadah Qiraat baru-baru ini mencatat kecemerlangan buat Tarmizi apabila diumumkan sebagai pelajar Malaysia yang berada pada ranking ke-4 antara semua pelajar Malaysia. Kini, sunyi sebuah bilik yang menyimpan seribu memori tentang kisah hidup seorang hamalatulQuran ini.

........................................................................

Ahad seterusnya, 9hb 8...Kamal Ahmad pula pulang meninggalkan aku. Terkenal dengan kehebatan air tangan yang memang ummph! Sejak kepulangan Kamal, kami hanya masak lauk basic yang tak menjadi rasanya. Kadang-kadang terlebih masin dan selalunya terlebih santan. Susah bila chef tiada. Hilang tempat rujukan. Tiada lagi talaqi dengannya seperti kebiasaan.

Sekarang rumah kami sepi dari suara nasihat Kamal. Masalah kemas rumah, buang sampah, basuh pinggan, masak on time. Semua sudah cuba diperbaiki dari semasa ke semasa. Dulu bolehlah dipandang sebelah mata hal-hal berkaitan rumah, tapi tidak lagi sekarang. Ketiadaan Kamal membuatkan hidup aku bertambah sibuk. Ketiadaannya memang dirasai. Kewujudannya suatu ketika dulu tidak diambil cakna.

Diam-diam Kamal berisi, keputusan maahad baru-baru ini amat memeranjatkan aku. Kamal berada pada ranking ke-2 antara pelajar Malaysia keseluruhannya. Aku dalam diam menyimpan rasa kagum terhadapnya. Memang, fatrah imtihan dimanfaatkan sepenuhnya oleh Kamal. Tiada lagi internet dan komputer sebulan sebelum imtihan. Murajji' Al-Quran sepenuhnya. Membaca kitab sepanjang masa. Nak bersembang pun kena buat appoinment. bayangkanlah...ish,ni cam terlebih pong je.:).

Oh yer, kalau kita sebut tabarru' je mesti ingat kat Kamal ni. Kamal ni seorang yang pemurah. Tapi hatinya tetap mahal untuk sebarangan wanita. Kalau sebut pasal belanja kawan-kawan, Kamal antara yang paling kerap. Aku je dah berapa kali, satu, dua, tiga....tak terkira la. Yang terbaru, komputer. Ditinggalkan buat berjasa untuk adik-adik.baguih noo! Jangan pulak adik-adik lagho sebab ini dah ler. Kamal, we all miss u so much!

.......................................................................

Latest Sunday, 'Alim berangkat bersama bagasinya ke airport Cairo dengan kesedihan yang dipendam kemas tanpa sedikit kecacatan. Kecintaannya terhadap DPM Shoubra masih menebal dengan kemeja exco yang disarung kemas ketika kepulangannya ke tanah air. Kalau disebut nama 'Alim semua dah maaruf akan perihal hidup dan penglibatannya dalam industri nasyid tempatan. Tapi kali ini hurainnya lebih kepada seorang yang hampir dan setiap hari dengannya. Aku akan ungkai pandangan 6 sense aku sendiri pasal 'Alim yang ramai masih belum ketahui.

'Alim merupakan roomate aku yang paling understanding. Boleh dikatakan bajunya menjadi bajuku, komputernya menjadi komputerku, hatta bantalnya pun tetap menjadi bantalku. Tiada keluhan hangat dibibirnya walaupun tatacaraku kadang-kadang agak melampau. Tiada bicara pedas diluahkan walaupun sikapku memang menyakitkan hati. Pernah suatu ketika aku berfikir, sememangnya wanita yang menjadi permaisuri hati 'Alim akan menikmati hidup yang bahagia tanpa masalah komunikasi yang biasa berlaku dalam rumahtangga.

Sikap coolnya membuatkan aku takjub. Jadual hidupnya buat aku berfikir dua kali untuk menjadi sepertinya. Setiap permasalahan dihandle dengan akal yang waras jauh sekali melalui emosi liar sepertiku. Benarkah masih wujud orang seperti itu?..Ya, masih wujud dan orang itu adalah 'Alim.

Tak melampau jika dikatakan 'Alim disukai oleh semua orang yang ditemuinya. Keramahan dan kesucian hatinya memerangkap setiap insan yang yang pernah berbicara dengannya. Hidup 'Alim hanya pada memberi. Memberi kemudahan, kesenangan, dan kegembiraan kepada kawan-kawan. Adakah balasan yang sama diminta? Tidak. Tetapi Alim masih dengan sikapnya yang MasyaAllah,barakalahufik...




Tuesday, August 4, 2009

One-Mesia

Malaysia menghadapi saat-saat yang kritikal sekarang ini. Bermula dengan kes seorang rakyat Malaysia yang baru pulang dari melancong yang dikesan menghidapi H1N1, sekarang bilangannya meningkat dari hari ke hari dan semakin parah. Kini update terbaru, seramai 32 orang telah meninggal dunia disebabkan virus tersebut.

H1N1 atau lebih 'mesra' dengan nama manjanya, virus selsema babi ini telah menyerang dan tersebar ke segenap pelusuk dunia. Di Malaysia, banyak sekolah dan pusat pengajian tinggi ditutup bagi menghalang penyebaran 'bala' yang lebih serius. Setiap hari, berita mengenai H1N1 dipaparkan di dada akhbar dan juga di TV.

Berlainan di Mesir, pihak kerajaannya telah membunuh semua babi yang dipelihara tanpa menghiraukan bantahan rakyatnya yang lain. Sebenarnya, ketepatan dan ketegasan tindakan kerajaan amat penting dalam mengatasi hal-hal sebegini. Bukan tegas hanya kepada sesuatu yang hanya melibatkan periuk nasi mereka sahaja...

Ada yang mencadangkan agar dijatuhkan perintah darurat supaya mudah bagi pihak kerajaan untuk mengambil tindakan. Akan tetapi, sekarang bukan waktu yang sesuai untuk menuding jari kepada mana-mana pihak. Sebolehnya semua pihak perlu ada sikap tanggungjawab dalam diri dan masyarakat. Kesedaran yang tinggi akan risiko dan akibat jangkitan virus H1N1 ini perlu dititikberatkan. Amat malang sekiranya masing-masing masih lagi ingin menunjukkan sikap ego dalam mengatasi penyebaran H1N1 ini.

1 Ogos 2009 mencatat satu lagi coretan pahit bagi pentadbiran baru PM one-Malaysia. Bantahan besar-besaran terhadap akta ISA oleh GMI telah memanaskan takhtaNajib n the gang.Kebangkitan rakyat dalam demonstrasi '1 Ogos' lalu amat memeranjatkan pihak kerajaan. Banyak pihak yang melatah akibat letupan dari mancis-mancis yang tak mereka jangkakan. Tiada lagi ketakutan dalam diri rakyat. Mereka bukan lagi anak-anak yang baru bertatih untuk memahami sesuatu tindakan yang dilakukan oleh kerajaan. Kebodohan seorang menteri yang berlagak pandai memuncakkan dan merancakkan lagi ketidakpuasan hati serta kemarahan rakyat dalam demo itu.

Kehadiran beribu-ribu orang, dikatakan melebihi 100,000 ribu orang dalam menjayakan demontrasi bantahan dikatakan gagal untuk menghantar memorendum kepada Yang di-Pertuan Agong akibat dihalang 'pasukan topi merah'. Terdengar mulut-mulut celupar yang meminta kerajaan untuk menangkap penganjur demo tersebut. Kalau benarlah itu yang berlaku, kerajaan one-Malaysia perlulah bersiap sedia berkali-kali ganda lagi dengan 'bala tenteranya' untuk mengekang kebangkitan dan protes daripada rakyat. Melebihi persiapan 1 Ogos baru-baru ini.

~Sekadar peringatan daripada rakyat yang cintakan kedamain dan keharmonian~

........................................................................................

Dua dah melepasi benua. Betullah kata orang...Kerinduan itu terbit pabila sesuatu itu hilang di depan mata. Pahitnya perpisahan itu akan dirasai setelah ia berlaku. Pahit...Waktu dekat tak terasa pelukannya, bila jauh bau badan pun jadi...haha.Ukhwah fillah Mahabbah Lillah.

Selamat kembali ke tanah air kepada Us Tarmizi & Us Kamal...
Satu dedikasi khas untuk mereka akan menyusul nanti, InsyaAllah...


  © Blogger template 'Morning Drink' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP