Monday, October 5, 2009

Kurangnya cerdik mereka itu...

Hari tak selalu cerah. Langit tak selalu membiru. Angin tak selalu mendayu. Udara tak selalu nyaman. Dunia tak selalu aman. Hidup tak selalu indah...

Heboh seketika persada alam ini pabila kes 'penculikan' yang membabitkan pelajar baru diperkatakan di segenap 'radio' tak berbayar. Saya agak pening dengan suasana ini. A dan B campur lagi C, masing-masing dengan hujah yang berdalil. Belum diambil kira 'dahan' yang tumbuh daripada kumpulan D hinggalah kepada Z.

Kuasa dan pangkat serta populariti seringkali menjadi idamanan manusia yang mendahulukan akal dan nafsu. Sejak zaman berkala lagi. Mereka sanggup membelakangkan iman dan taqwa mereka hanya untuk mencari habuan dunia yang dihias indah oleh syaitan. Kuasa yang ada mereka gunakan ke arah kejahatan dan kerosakan. Pangkat yang dimiliki digunakan untuk menundukkan pandangan manusia kepada mereka. Populariti yang mereka kecapi dimanipulasikan sebagai meraih simpati mereka yang tidak berakal.



Mengapa dan bagaimana ini boleh berlaku membabitkan golongan agamawan yang dikatakan bakal menerangi kegelapan hidup manusia yang lain. Sedangkan mereka sendiri tersesat dalam cahaya yang terang benderang. Keinsafan yang terbit dari hati dinafikan. Kewarasan akal diketepikan. Malulah wahai jundulah dengan feel yang kalian lakukan. Jangan jadikan perbuatan kalian sebagai senjata bagi musuh-musuh Islam yang masih ramai bertebaran di luar sana. Mereka hanya ketawa riang memerhati kebodohan perilaku segelintir daripada kalangan kita.

Yang benar tetap menang walau dikeji dan dimaki. Benar tak mengira pangkat dan kedudukan. Pengemis dan sultan hanya dibezakan oleh pandangan manusia. Allah tentukan berdasarkan ketaqwaan yang ada. Jangan ditegakkan benang yang basah. Jangan takutkan bayang-bayang jelek kalian. Bayang hitam yang kalian lihat itu adalah diri kalian sendiri. Bayang-bayang itu tak mampu untuk bersuara inikan pula untuk bangkit menerkam tuannya. Lucu dengan situasi yang berlaku...Tidakkah kamu; yang terlibat tidak berasa malu dengan keadaan yang sedang dan telah berlaku ini?

Saya mengagumi sahabat-sahabat yang sanggup bergadai untuk menyelamatkan mangsa penculikan ini... " Sesungguhnya Allahakan memberikan pahala kepada orang-orang yang bersabar tanpa dihitung "...az-zumar:10.





0 comments:

  © Blogger template 'Morning Drink' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP