Thursday, December 24, 2009

L.E.T.I.H

Penentangan keamanan terhadap jiwa dan perasaan amat meletihkan. Terguris dan terluka perkara biasa yang perlu dilalui dan ditempuhi. Orang kata mencegah itu lebih baik daripada mengubati. Tak kurang juga kata-kata bijak pandai, menjaga itu lebih sukar daripada mencari.

Kesemuanya hakikat yang tak termampu ditolak oleh sesiapa yang telah dan sedang melalui keadaan tersebut. Teringat kuliah daripada Ustaz Nazrul Nasir baru-baru ini... " Tahap sesuatu ilmu itu ada tiga peringkat. Ilmulyaqin, dzhonnulyaqin, dan haqqulyaqin...". Saya sedang menghadapi tahap ketiga dan inilah tahap yang paling sukar dan mencabar...untuk saya.

Dengan bantuan dari tahap pertama dan kedua, saya amat harapkan kesudahan yang baik. Dan itulah yang terbaik daripada segalanya. Realiti yang akan diharungi tidak harus ditepis dan dielak seperti seorang yang tiada prinsip diri. Seharusnya saya berusaha menghadapinya dengan redha dan mampu mencari manik-manik mutiara dalam lumpur hitam yang dalam.

Allah...Helaan nafasku senantiasa menyebut namaMU yang Maha Agung dan Maha Tinggi. Perjalanan ranjau yang dilalui amat bernilai jika semuanya dikembalikan kepadaMu. Terselit seribu satu hikmah dalam setiap urusan aturan ciptaanMu. Amat beruntung jika kesemua makhlukMu sedar akan hakikat kejadian ini. Tidak seperti golongan orang-orang yang khaasiruun ( orang-orang yang rugi ) yang hilang punca dengan sedikit percubaan dunia yang fana...Moga-moga saya termasuk dalam golongan orang-orang yang beruntung.

Tidak dapat lari dari definisi kejadian manusia, fitrahnya suci tapi tetap hamba yang lemah. Setiap saat dan ketika KITA perlu memperbaiki kelemahan dan mempertingkatkan kebaikan yang tersedia ada. Paling kurang, istiqamah dan berusahalah menjadikan hari-hari kita lebih baik dari sebelumnya. Perbaiki hubungan dengan Pencipta, InsyaAllah hari-hari kita lebih tenang dilalui...

0 comments:

  © Blogger template 'Morning Drink' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP