Tuesday, February 23, 2010

Jaulah Mahabbah~DAMMIETTA~

Alhamdulillah dengan izinNya kami telah selamat menjalankan Jaulah Damietta selama dua hari satu malam. Berjumlah 28 orang ikhwah, perjalanan menaiki dua buah 'Tremco Siahah' yang baru amat menyelesakan. Jaulah kali ini kami dipertemukan dengan satu keteguhan mahabbah yang tinggi antara satu sama lain. Tangan yang saling menghulur amat dihargai, tiada ungkapan dan hadiah untuk kalian cuma hanya Allah mampu membalasnya...

Perjalanan yang bermula pada pagi Ahad itu terus menuju ke pantai Dammietta untuk operasi kerang. Hasil kali ini membanggakan dengan kerang-kerang yang berjaya dinaikkan melebihi jangkaan. Tapi kumpulan 2 masih juara:). Kami meneruskan aktiviti kami selepas selesai menunaikan solat secara berjemaah di atas hamparan bumi dengan acara bola sepak pantai. Kecerian dan kenakalan masing-masing terserlah mengatasi keletihan perjalanan yang hampir memakan masa 4 jam lebih.

Seterusnya kami menuju ke Ra'su Bar untuk menginap di rumah tumpangan yang telah diuruskan oleh sahabat kami di sana. Usai solat Isyak, kami menuju ke pantai Ra'su Bar untuk aktiviti BBQ. Ayam, ikan, sotong, udang dan kerang menjadi santapan kami pada malam yang sejuk ditambah dengan kegelapan malam.

Selesai berBBQ, ada antara kami bersiar-siar sekitar Ra'su Bar dan ada yang terus ke alam mimpi. Keesokkan paginya, berbekalkan lebihan kerang yang ada kami jadikan lauk untuk makan di atas hamparan rumput yang menghijau. Terima kasih kepada Us Khairuddin atas inisiatif yang terbaik dari anda=).

Ada antara kami yang tidak melepaskan peluang bergambar di Ra'su Bar untuk dijadikan kenangan terindah mereka melihat bot-bot nelayan yang keluar masuk mencari rezeki di lautan. Ada yang teruja melihat pertemuan Sungai Nil dengan lautan yang dirakamkan dengan gambar bersama-sama.

Sebelum bertolak pulang, kami bersiar-siar di sekitar bandar Dammietta melihat jambatan besi yang boleh berpusing, jam besar dan masjid yang indah terukir. Keseluruhannya berpuas hati dengan pulangan hasil tangkapan kerang mereka yang sempat mereka bawa pulang ke Kaherah untuk dijadikan kerang rebus atau lauk pauk.

Di pihak saya, dipohon berjuta kemaafan atas jaulah yang penuh kekurangan ini. Moga dihalakan setiap ketidakpuasan atau mana-mana kecacatan sepanjang jaulah kita bersama. Moga-moga jaulah kita dikira sebagai ibadah. Terima kasih juga kepada DPM Dumyat dan AJK pelaksana, kalian mantopppp!

p/s: untuk gambar, klik SINI

0 comments:

  © Blogger template 'Morning Drink' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP