Wednesday, March 3, 2010

Mati

Minggu yang agak muram kali ini. Masih mencari semangat yang hilang...Perkhabaran kematian dua orang saudara terdekat, datuk dan nenek saudara serta seorang jiran tetangga amat menikam jiwa. Bagai semalam baru bertemu muka, sekarang kami telah berbeza kehidupan. Tiada akan dikesali kematian yang tiba, tapi yang masih terkesan adalah kelewatan makluman.

“Katakanlah: ‘Sesungguhnya kematian yang kamu lari darinya, maka kematian itu akan menemuimu. Kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah) yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan’.” (Al-Jumu’ah: 8)

Ketibaan maut itu adalah pasti. Telah termaktub tua dan mati itu pasti. Penawarnya tiada bahkan menghadapinya itu wajib bagi setiap manusia. Yang pergi tiada kembali. Tiada guna diratapi yang hidup akan kematian. Redha akan ketetapan itu lebih perlu bagi setiap Muslim bagi membenarkan Qada dan Qadar Allah Taala. Kita yang hidup ini perlulah menginsafi akan kematian iaitu pengakhiran kehidupan dengan mengerjakan sebanyak mungkin amal ibadat untuk kita susuli saudara-saudara kita yang lain.

“Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya...” (Al-Mulk: 2)

Setiap yang bernyawa itu akan merasai keperitan ambang kematian. Menghayati saat-saat Baginda SAW ketikamana berhadapan dengan keadaan ini menginsafkan. Dibasahi peluh yang mengalir dari tubuh Baginda yang maksum dari sekecil debu dosa sedangkan Baginda adalah semulia makhluk. Bagaimana pula kita hamba yang penuh dosa maksiat, hati yang hitam, amal yang kurang akan berhadapan dengan seruan Izrail nanti...Allah.

Peringatan itu penting untuk hati kita yang senantiasa alpa dengan mata'@keseronokan dunia.

“Dan tetaplah memberi peringatan, karena sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman.” (Adz-Dzariyat: 55)

Mati itu pasti dan hanya waktu dan keadaan yang berbeza. Akan tetapi jangan kita lupa akan firman Allah Taala yang bermaksud:

“Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (Al-Munafiqun: 11)


Video SINI

Selimut Putih

Bila Izrail datang memanggil
Jasad terbujur di pembaringan
( 2X )
Seluruh tubuh akan menggigil
Terbujur badan dan kedinginan
( 2X )

( 2 )
Tak ada lagi gunanya harta
Kawan karib sanak saudara
( 2X )
Jikalau ada amal di dunia
Itulah hanya pembela diri
( 2X )

Janganlah mahu dikenang-kenang
Engkau digelar manusia agung
( 2X )
Sedarlah diri tahu diuntung
Sebelum masa lkerenda diusung
( 2X )

Datang masanya insaflah diri
Selimut putih pembalut badan
( 2X )
Tinggal semua yang dikasihi
Berbaktilah hidup sepanjang zaman
( 2X )


0 comments:

  © Blogger template 'Morning Drink' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP