Monday, July 5, 2010

Kongsi isi hati

Alhamdulillah, kawan saya Mohd Nazrin telah selamat sampai ke Malaysia. Membawa kenangan yang tidak mungkin dilupakannya. Kehidupan bersama kesibukan kota Kaherah ini memang perlu melalui pelbagai ragam dan mehnah. Saya terlalu letih untuk 'bermain' dengan karenah yang penuh warna-warni mereka. Adapun hikmah 'hidup' bersama mereka tak dapat tidak perlu diakui. Mereka telah mengajar saya seribu satu erti kehidupan...

Khamis lepas diadakan majlis ramah mesra ahlibaet Imarah Salim. Tidak ketinggalan, lepasan Maahad yang seringkali bersama-sama dalam apa jua aktiviti kami. Harga ayam sekarang melambung tinggi. Untuk mengadakan majlis BBQ sebegini memerlukan kos yang agak tinggi. Kerajaan Mesir baru-baru ini telah memutuskan harga kenaikan rokok sebanyak 40%. Langkah itu dikira berbaloi dengan mengurangkan kecenderungan rakyatnya yang merokok di awal usia mereka. Adapun barangan lain seperti ayam, daging, gula, beras dan banyak lagi barangan turut terkena tempiasnya.

Terbaru, sewa rumah yang kini seperti hendak diselaraskan harganya. Kenaikan 200 LE memang terlalu tinggi. Tidak pernah saya kira kenaikan sekaligus yang tinggi seperti ini. Paling tinggi sekitar 25-50 LE setahun. Selepas rundingan dilakukan, harga yang ditetapkan ialah 775 LE termasuk bayaran sebulan air. Kuota hanya dibenarkan seramai 5 orang sahaja untuk setiap rumah untuk Imarah Salim ini.

Sekarang, untuk mencari rumah baru bukan senang. Sekalipun ada, kos-kos kemasukan untuk rumah baru kurang lebih seperti ini juga. Bayaran cagaran, perabot dan lain-lain adalah perkara yang rumit untuk diselesaikan. Seolah-olah berada di persimpangan jalan, kanan dipenuhi onak dan kiri dipenuhi duri...Rabbuna yusahhil!

Maaf untuk perkongsian diri yang remeh ini. Sekadar melepas rasa terpendam dengan karenah segelintir arab yang gilakan dunia. Kagum dengan orang lain yang tenang menghadapi hari sukar mereka dengan senyuman dan gelak ketawa. Baca blog ini, bagus untuk orang seperti saya.:)

Kesabaran yang KUAT membawa ketabahan, kesabaran yang LEMAH membawa kebinasaan. Setiap sesuatu itu bernilai@berharga, nilai manusia pada akalnya, dan nilai akal pada sabarnya...Rabbuna yastur!

3 comments:

naim July 7, 2010 at 9:59 AM  

sabar3x.rabbana yusahhil~!!

p/s-knpe mesti blog tu?? T_T buang link cpt!

@MBe July 8, 2010 at 6:48 PM  

tu blog ateh sy.ikut sy la;)...

Naim July 10, 2010 at 12:37 AM  

'_'!

  © Blogger template 'Morning Drink' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP