Sunday, November 28, 2010

SPM terakhir

Tarikh 20/11/2010; merupakan hari yang bahagia buat sahabat yang pernah berjuang bersama di Lembahan Nil ini suatu ketika dulu. Mengakhiri zaman bujang yang telah lama diimpikan mereka kini telah menjadi kenyataan. Sekalung tahniah diucapkan kepada akhi Amir Azamuddin dan zaujah, akhi Hafizi dan zaujah, akhi Sofiuddin dan zaujah, akhi Hasyim dan zaujah serta Siti Fahimah dan pasangannya. Tidak ketinggalan kepada adik junior saya, Mohd Raziqin dan zaujah yang selesai melangsungkan akad nikah pada 26hb November 2010 bertempat di Musolla Asrama Terengganu Kaherah, Mesir. Pernah bersama-sama menyelusuri zaman tumbesaran pramatang di Sek Men Agama Mahmudiah Kuala Berang pada zaman 'gelap' dahulu kala.

~Barakallahulakuma wabaraka 3alaikuma wajam3abainakuma fikhair~



Mereka menyelesaikan sebahagian iman mereka dengan ikatan suci perkahwinan, membina masjid yang bakal mereka bajai dengan keimanan yang semakin utuh pada Sang Pencipta cinta, Allah SWT. Bagi mereka di bahu kini bertambah bebanan tanggungjawab yang perlu digalas melayari bathera perkahwinan yang penuh onak duri. Kini trend masyarakat dibiasakan dengan pencerain walhal baru setahun jagung di alam perkahwinan dengan sebab yang remeh temeh dan kekadang tidak terfikir oleh akal. Diharap dengan ilmu akhirat dan akal yang dimiliki mengatasi emosi ilusi yang sementara.



SPM(Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia) 2010.


Adik bongsu saya, Siti Nurul Khairaimi dalam fatrah peperiksaan yang telah pun saya lalui sedikit masa dulu. Perasaan yang pelbagai, debaran yang memenuhi jiwa raga kekadang menyempitkan ruang saraf akal pernah menguasai diri saat yang kini berganti dilalui adik saya. Didikan sekolah yang mengajar kita untuk bersiap sedia dalam setiap imtihan mencorakkan pemikiran yang kontra. Persedian rapi yang diharap cemerlang manjadi sumpahan pada sweet 17. Pihak yang berwajib terutama guru-guru di sekolah diharap mengimbangi usaha manusia dengan tawakkal dan doa kepada Allah SWT. Setinggi daya manapun kita hamba yang lemah ini tidak mampu untuk memberi kesan coretan taqdir melainkan dengan izin Allah semata.



Diakui dengan jujurnya, keputusan SPM saya tidak boleh dijadikan contoh terbaik untuk adik saya dan adik-adik lain di luar sana. Bukan untuk berdabik dada mengatakan "Saya lebih dulu makan garam daripada kamu". Tidak pernah terlintas untuk bangga diri kerana dapat melihat dunia ini terlebih awal daripada adik-adik. Tika ini, yang ada hanyalah harapan sebolehnya jadikan saya dan orang-orang terdahulu sebagai contoh ikutan dan pedoman selagimana ia molek dan boleh diikuti. Dan jauhi segala tingkahlaku buruk kami menjadi sempadan yang boleh dijadikan peringatan yang jelas supaya jangan lagi diulangi kesilapan yang pernah kami buat dulu.


Akhirnya, moga di kesempatan ini kalian dapat mendoakan adik-adik kita ini cemerlang bukan hanya SPM bahkan yang lebih penting mampu membina syakhsiah remaja yang unggul. Mengharapkan lahirnya Imam Syafie,Imam Nawawi,Khalifah Umar Abd Aziz, Imam Hassan al-Banna, Salahuddin al-Ayubi edisi akhir zaman menjadi ikon pemuda yang akan melaksanakan Syariat Islam seluruhnya.



~Bittaufiq wannajah...fighting3x!~




0 comments:

  © Blogger template 'Morning Drink' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP