Friday, April 1, 2011

Pabila Melihat

Sudah lama ambe tidak berceritera di sini selepas peristiwa besar yang bakal dan telah merubah sejarah Ummuddunya, Mesir@Egypt. Kejatuhan empayar Husni Mubarak yang dahulunya merupakan 'gergasi' akibat gigitan 'jutaan semut-semut hitam'. Akhirnya tersungkur di antara sebuah kerajaan yang paling lama menguasai dan memerintah sesebuah negara. Kemegahan sementara yang diagungkan selama ini rebah menanti reput. Diharapkan revolusi dunia arab kini menjadi peringatan kepada semua pemimpin dunia terutamanya pemimpin yang mengatakan mereka itu hamba Allah dan pengikut Muhammad SAW.

Tempias kini tercalit kepada Al-Azhar, sebuah tempat pengajian terulung dunia. Bahang itu semakin parah dari hari ke hari. Manhaj mu3tadil dan wasotiah yang selama ini menjadi method Al-Azhar kini terancam oleh mereka yang mengatakan mereka adalah pendokong Islam dan penentang bidaah. Moga Allah menjaga kemulian dan kesucian Al-Azhar daripada sebarang anasir yang ingin memburukkan imej Al-Azhar di mata dunia.

Pelbagai 'kejutan' yang berlaku dalam waktu 25 JAN 2011 atau lebih dikenali sebagai Thaurah Sya3b (Kebangkitan Rakyat). Selesai sudah ambe melihat dan melawat medan Tahrir yang kini diberi nama baru Medan Syuhada' bersempena dengan peristiwa 25 Januari yang meragut nyawa ramai rakyat Mesir. Pengorbanan segolongan rakyat dan sokongan yang lainnya menatijahkan kuasa sebenar sesebuah negara. Manfaatnya boleh diambil dan dijadikan iktibar untuk kesemua manusia yang berfikir.

Perintah berkurung masih berkuatkuasa di antara jam 12.00 malam hingga 6.oo pagi. Hikmah disebalik peristiwa besar ini perlu direnung dan dijdikan ingatan bersama. Sekarang kita menunggu khabar dari negara jiran yang retak menanti belah. Kesudahan yang terbaik kita harapkan, insyaAllah.



0 comments:

  © Blogger template 'Morning Drink' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP