Wednesday, January 18, 2012

Sinar yang TERANG

Setelah lama dibiar sepi tanpa bicara, hari ini baru saya berpeluang mencoret sesuatu sekadar luahan kata yang boleh saya kongsikan bersama.

Kurang lebih 3 bulan sudah saya kembali ke tanah air kelahiran setelah mencedok sedikit mutiara di tanah para Anbiya' yang berdebu emas. Berbekalkan dengan cita-cita dan impian yang tertinggi untuk mendaulatkan agama yang satu ini, saya cuba berinteraksi dengan semua golongan masyarakat.

Hasilnya, saya seorang manusia yang sangat kerdil dan halus. Jauh lagi perjalanan yang berada di hadapan untuk saya terokai. Saya rasakan, di dunia saya yang paling kurang ilmunya. Di Akhirat, saya yang paling kurang amalnya. Ini merupakan satu cabaran yang sangat hebat untuk diri saya bagi melakukan anjakan kehidupan yang pantas mengikut lunas-lunas Islam yang tiada dua ini.



Bilamana saya mendapat khabar keputusan yang dukacita daripada permohonan kerja sebelum ini, sedikit sebanyak semangat saya tercalar.Setakat ini, sudah dua permohonan saya ditolak.

Sedikit ujian yang kecil ini sudah mampu mengoyahkan hati ini menampakkan kurangnya kekuatan yang saya miliki sebenarnya. Walaupun saya amat pasti ada hikmah besar yang berselindung disebaliknya, saya mengharapkan ujian seperti ini mampu saya hadapi dan tangani dengan berlapang dada pada masa akan datang.

Rencah hidup pastinya menambahkan lagi kelazatan dan kenikmatan hidup jika ia dipandu dengan hanya mencari bekal semata untuk kehidupan abadi di sana.

Hidup! Ia penuh dengan seni yang abstrak. Jalannya lurus, kadang bersimpang siur juga berlopak. Hanya pemandu yang berhati-hati berjaya sampai ke destinasi tanpa kecelakaan dalam perjalanannya.


Persoalannya adalah. "Where will you go...?"


Tiap-tiap golongan dari keduanya, golongan dunia dan golongan akhirat Kami hulurkan kepada mereka dari pemberian Tuhanmu (wahai Muhammad); dan tiadalah pemberian Tuhanmu itu tersekat (dari sesiapapun). (Al-Israa' 17:20)

0 comments:

  © Blogger template 'Morning Drink' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP