Tuesday, February 16, 2010

HIKMAT yang KERAMAT

Berada di rumah Dr.Lutfi di Haiyyu Asyir...:

-Breakfast sandwich bersama syai 3arusah (confirm sakit perut pasni)...

-Bersempena dengan HIKMAT ( Hari Keluarga Mahabbah Terengganu ) yang berlangsung selama 4 hari berturut-turut.

-Bila berkumpul bersama seperti ini, amat suka mendengar celoteh nakal sahabat-sahabat dari terengganuwiyyun ini. Setahun sekali la katakan...

-Menghilang rindu dan kedukaan berjauhan dengan negeriku tercinta, Terengganu. Ibarat kini saya berada di dalam Pasar Payang yang riuh dengan kesibukan orang ramai berniaga..."ikang berape iya sekilo mok cik?"...

-Menggamit rasa memendam luka teringatkan kampung halaman...

-Sungguh, amat rindu air kopi pekat dan ubi kayu, juga budu dan petai jering. Ayam jantan berkokok nyaring dengan burung bersiul manja. Di sini juga ada, riuh dengan hon-hon kenderaan dan suara keldai.Ermm, not bad anyway...

-Bila lagi boleh melihat jernihnya sungai mengalir, merasa sejuknya air sungai yang meresap jauh ke belulang, memanah ikan, memancing kelah dan puyu. Berendam bersama adik dan abang, berkelah dan bersuka ria. Sungguh, amat menantikan saat itu...

-Bila lagi boleh merasa gatalnya gigitan anak pacat dalam kebun sawit yang menghijau. Selalu lembu dan kerbau Pak Cik ***** membuat onar dengan menyepahkan pelepah sawit yang telah tersusun kemas di batasannya. Kadang, timbul rasa simpati melihat kecacatan haiwan tersebut dengan sebab cuka getah yang disimbah oleh manusia yang tak berhati perut. Geram sangat mungkin. Jadilah seperti saya, hanya menghayun parang kontot...eh, macam lebih kejam je.:(

-Jumpa kawan-kawan senegeri, loghat rasmi makin lebat jadinya."Weh, mung nok panjat gunung sinai dok kekgi?"...

-HIKMAT yang penuh hikmah. Memori indah menjadi nestapa. Merintip kasih jauh di perjalanan...

-Hari keluarga dirai penuh semangat, ikatan ukhwah kita makin terjalin erat

-Mok, awang nok balaikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!....bas ya ammu!


3 comments:

Naim February 16, 2010 at 6:48 PM  

dan kerbau Pak Cik *****

uik, ni mngate lembu sape???

hahaha

sy tau. nnt balik sy oyat kat die

:P

@MBe February 16, 2010 at 8:11 PM  

wawah,kenal rapat ke ng pak cik

***** tu?suka-suki dr.noma je.

ketawa lompat2x!

Naim February 25, 2010 at 8:19 PM  

ble sy ktawa lompat??
huh!
panggil la noma lagi,sy blasah trus je. xde warning dah~~

bizzob!

  © Blogger template 'Morning Drink' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP