Saturday, November 28, 2009

Aidiladha '09

Rintik hujan Subuh Aidiladha memeranjatkan sebilangan besar warga Mesir. Hujan rintik pada awalnya bertukar lebat diselangi dengan petir dan kilat yang membingitkan. Kami yang sedang menyiapkan juadah istimewa raya ehem3 agak berdebar. Siulan nakal dari kalangan kami. " ari ni kan jumaat, kiamat ke ni? "

Kami dibayangi dengan dosa-dosa silam. Telah bersedia atau lissah untuk ketibaan 'Hari Pembalasan'. Kami termenung dengan jawapan sendiri. Awal-awal pagi lagi kami telah diperingatkan tentang kealpaan kami selama ini.

Allahuakbar3...

Selepas Subuh, gema takbir menghangatkan suasana yang sejuk selepas hujan. Keadaan becak dan air yang bertakung menggangu sedikit persiapan untuk solat raya. Kali ini berhampiran rumah kami, Masjid Umar Abd Aziz bersedia dengan 40 ekor korban.

Ada yang telah tertunggu dengan selimut kesejukan menunggu giliran untuk mengambil daging. Ada yang sengih gembira dengan kepala lembu di atas kepala. Yang pasti, keriuhan dan kegamatan Aidiladha kali ini dikongsi semua umat Islam tanpa mengira darjat dan status.

Menu raya : Nasi beriani daging kari dacal, ayam bakar madu, nasi himpit kuah kacang



Be-4



well...hihi

Wednesday, November 25, 2009

Esok Puasa!!!

video


Sunday, November 22, 2009

Bermuram Durja

Hari ini mood kurang, kepala sakit, minda kusut. Astahgfirullah...Lagu lama2 ni banyak lirik2 yang agak bagus untuk dihayati. Salah satunya, lirik lagu 'Pada Syurga Di Wajahmu' dari Lefthanded. Vokalisnya Nash, suara serak2 basah yg meregang bulu roma bila layan dengan kopi piaw dan biskut merri. Video@mp3 lagu ni cari sendiri la, nak share lirik ni je. Cam de kena mengena dengan jiwa raga. Nash, mekasih tolong nyayikan lagu ni untuk @MBe. Lagu lain lak...haha.caiyyok!

........................

Tuhan sengaja menduga kita
Di mana kesabaran manusia
Engkau isteri yang ku sanjungi
Lambang semangat cinta dunia

Pasti engkau terkenangkan
Peristiwa semalam
Saatku menggadaikan cinta
Pada onak dan duri asmara

Entah di mana akal fikiran
Hingga sesat di jalan yang terang
Ini suratan yang diberikan
Menguji kekuatan jiwa

Waktu engkau ku lupakan
Dalam kemarau panjang
Betapa hatimu rela
Demi melihatku bahagia

Kau menahan segala siksa
Di hati hanya berdoa
Mengharapkan aku kan pulang
Agar terang cahaya

Ku yang hanyut di arus dosa
Di laut ribut melanda
Dan berenang ke pelabuhan
Kasih sayang sebenar

Air mata cinta darimu
Ku menjadi rindu
Pada syurga di wajahmu
Tiada tanda kau berdosa

Biar aku cium tangan mu
Membasuh lumpur di muka
Ku yang hanyut berarus dosa
Di laut ribut melanda

Kau menahan segala seksa
Di hati hanya berdoa
Ku berenang ke pelabuhan
Mencari cinta sebenar

Kan ku tahan apa hukuman
Di hati hanya berdoa
Biar aku cium tangan mu
Sekali lagi bersama

Bukan sekali jalan berduri
Hanya tuhan yang pasti
Mengerti...

Wednesday, November 18, 2009

IBU dan FACEBOOK

Untuk kawan-kawan yang obses sangat dengan facebook ni. Jom layan video dari seorang anak kecil tentang ibunya yang selalu dengan laman sosial pilihan ramai ni...Nakal tol la budak ni kn.huhu..:p




p/s: Seminggu ni selalu tengok youtube, line tengah superb. Tengok nur kasih pun streaming je sekarang.huhu...

Tuesday, November 17, 2009

SPM 2009

Esok hari pertama untuk peperiksaan Sijil Pelajaran Menengah (SPM) 2009. Bermula dengan kertas Bahasa Melayu Kertas 1&2. Adinda saya, Mohd Abd. Hadi dan Nurul Iffat, esok akan bergelut dengan 'kepahlawanan' sebagai seorang pelajar dan anak.

Peperiksaan terakhir bagi seseorang pelajar sekolah adakalanya memberikan seribu satu tekanan dan tak kurang juga yang sudah lama menantikan saat-saat ini untuk bebas dari belenggu dengan status seorang pelajar sekolah.



Kekanda harap walau apapun yang sedang bermain di benak fikiran adinda saya pada waktu ini, esok adalah hari penentuan selanjutnya kamu selepas ini. Buatlah yang terbaik dengan upaya dan usaha yang telah kamu semai selama ini.

Basahi wajah kamu sebelum masuk ke dewan peperiksaan dengan berwudhuk, menghilang debu kotor semalam. Langkahan kaki kanan sebagai pemula sesuatu kebaikan. Lafaz Bismillah sebagai tanda memohon berkat dan rahmat dari-Nya. Ucapan doa bagi meminta petunjuk dan jalan kemudahan akan sesuatu terus kepada RabbulIzzah.

Kekanda doakan, setiap hari yang adinda lalui diberkati dan senantiasa di bawah lembayung maghfirah-Nya...bittaufiq wannnajah.

Untuk semua yang akan menduduki peperiksaan, saya doakan kejayan untuk anda semua. Fighting!!!

Saturday, November 14, 2009

Anak-anak bila menyanyi

video


Kelakar bila dengar budak-budak nyanyi lagu ini. Kecik-kecik lg dah pandai jiwang-jiwang kan.hehe. Tak patut tol la.
Rindu kat anak-anak.opps silap, anak sedara la...:(
Bila dapat jumpa balik 'tentera-tentera bersatu' tu. Harap-harap bila balik ni, masih kenal siapa pak cik dieorang. Maklumlah, dah tak hensem cam dulu-dulu.
Sekarang pak cik dah tua, dulu-dulu lain la. Baby face lagi...Ahaks, tersilap bagitau kat sini pulak.:p
Ok la, lagu ni. Ditujukan khas kat sape-sape yang ade anak dan yang bakal dapat anak. Termasuklah yang hanya ade anak sedara.huhu...Sabar ye kawan-kawan.:)
Layannnn...



Wednesday, November 11, 2009

Warkah terakhir untuk Ust Amir....


~Antara yang hadir~

Setahun lebih kehidupan saya di sini bertemankan ahli rumah yang lebih senior, Ust Muhd Amir Azamuddin Bin Rashid yang menuntut di tahun akhir. Dalam post lepas, telah diceritakan kepulangan semua ahli rumah yang telah pulang ke Malaysia kecuali ust Amir. Kesemuannya adalah penuntut tahun akhir termasuklah ust Amir.

Dulu, awal ketibaan saya di sini, ust Amir lah yang menanti dan menyambut ketibaan saya dengan senyuman manisnya yang tak lekang di bibir. Hilang penat saya dalam menempuh perjalanan jauh dan 'kesakitan' berpisah dengan keluarga sedikit terubat pabila melihat ust Amir dan senyumannya. Ust Amir datang bersalaman dan memeluk saya dengan erat bagai abang yang sudah lama berpisah dengan adiknya. Memori ini, InsyaAllah saya takkan lupakan...

Kini, setelah setahun tinggal bersama. Bergurau senda, bergelak ketawa, bermain bersama, semuanya telah tinggal sebagai kenangan. Ust Amir telah pulang pada 9hb baru-baru ini ke tanah air, Malaysia. Sememangnya dosa dan silap saya dengan ust Amir sepanjang setahun ini tak sedikit. Dan saya tahu ust Amir mungkin sentiasa 'makan hati' dengan banyak tindakan saya selama ini. Hanya dipendam erat, dilindung kemas dengan senyumannya...


~Barang-barang (kotak je ke?)hehe~

Dibandingkan dengan senior yang lain, ust Amir lebih bersifat ceria. Pergaulannya lebih meluas dengan kelebihannya ini. Ust Amir menjadikan rumah kami tak sunyi dari gelak ketawa dan senyuman. Setiap kali selesai menjamu selera, kami 'dihidang' pula dengan pelbagai cerita dan fakta-fakta baru dalam dunia politik. Saya dari awal, sememangnya kagum dengan maklumatnya yang 'melimpah-ruah' berkenaan politik di Malaysia. Sebut sahaja parti mana dan menteri mana, ust Amir akan mulakan perbincangan dengan penuh ilmiah, dengan penuh berfakta. Pembacaannya meluas melangkaui dunia blog, bahkan lebih dari itu.

Kehidupan aktif berpersatuan di sini membuatkan ust Amir dikenali ramai. Teringat guraunnya " Kalau balik Malaysia ini, bolehlah melawat penuh negeri-negeri kat Malaysia. Kawan-kawan ada kat semua negeri." Ust Amir, pergaulan dan muamalahnya dengan orang sekeliling boleh dijadikan contoh. Kehidupannya tak pernah sunyi dari melakukan kebajikan dalam persatuan walau sibuk dengan statusnya sebagai pelajar tahun akhir. Kesibukan tak mampu mengalahkan semangat kentalnya dalam perjuangan.

Saya amat terasa kehilangannya. Ust Amir yang selalu mengusik dan 'kenat' kini tiada lagi di depan mata. Jauh, pulang berjasa pada tanah air. Pelukan terakhir dari seorang senior, abang dan kawan di lapangan terbang baru-baru ini masih hangat. Disertai dengan kata-kata nasihat dan pesanan...Saya sebak tapi sempat dipintas olehnya, " tak yah sedih-sedih la..."..." ahh, baru nak berdrama melayu tadi." jawabku dalam hati....hihi


~Ust Amir & KAMI~

Ust Amir, sekali lagi saya memohon maaf secara terbuka. Sidang media la konon ni. Ampunkan salah silap dan kata-kata yang terluah tanpa beradab serta tingkah laku kebudakan saya selama ini. Doakan saya dan semua ahli rumah lain istiqamah dalam setiap perbuatan kebaikan dan terus erat menjalin ukhwah sesama kita. Dan kami di sini, turut sama mendoakan Ust Amir Azamuddin terus thabat dalam perjuangannya meninggikan Islam, diiringi kejayan duniawi dan ukhrawi...dan cepat kahwin. Yang ini pakej tambahan dari kami.:p...ilalliqo', Wassalam.

............................................................

Doa Perpisahan
Album : Teman Sejati
Munsyid : Brothers

video

Pertemuan kita di suatu hari
Menitikkan ukhuwah yang sejati
Bersyukurku kehadap Illahi
Di atas jalinan yang suci

Namun kini perpisahan yang terjadi
Dugaan yang menimpa diri
Bersabarlah diatas suratan
Kutetap pergi jua

Kan kuutuskan salam ingatanku
Dalam doa kudusku sepanjang waktu
Ya Alloh bantulah hamba-Mu

Mencari hidayah dari pada-Mu
Dalam mendidikan kesabaranku
Ya Alloh tabahkan hati hamba-Mu
Diatas perpisahan ini

O.. uwo.. ho..

Teman betapa pilunya hatiku
Menghadapi perpisahan ini
Pahit manis perjuangan
Telah kita rasa bersama
Semoga Allah meredhoi
Persahabatan dan perpisahan ini
Teruskan perjuangan

Kan kuutuskan salam ingatanku
Dalam doa kudusku sepanjang waktu
Ya Alloh bantulah hamba-Mu

Senyuman yang tersirat di bibirmu
Menjadi ingatan setiap waktu
Tanda kemesraan bersimpul padu
Kenangku di dalam doamu
Semoga... Tuhan berkatimu

Oo.. ho.. o...

Friday, November 6, 2009

Huruf-huruf Hijaiyyah

video

ألف: رنب يجري يلعب يأكل جزرا كي لا يتعب
باء: طة نطت نطة وقعت ضحكت منها القطة

تاء: اج فوق الراس فيه الذهب وفيه الماس

ثاء: علب صاد دجاجة هو ماكر وقت الحاجة

جيم: جمل في الصحراء مثل سفينة فوق الماء

حاء: حج أسمى رغبة فيه طواف حول الكعبة

خاء: خبز عند البائع لا يأكله إلا الجائع

دال: ديك حسن الصوت قام يؤذن فوق البيت

ذال: ذئب وحش صلب لا يرهبه إلا الكلب

راء: رجل عرف الدين فهو صدوق وهو أمين

زين: زهرة أصفر أحمر هي بعيني أحلى منظر

سين: ساعة تحفظ وقتي في مدرستي أو في بيتي

شين: شمس صنع قدير فيها الدف وفيها النور

صاد: صائد ألقى الشبكة بعد قليل صاد سمكة

ضاد: ضابط يحمي وطني يحفظ أمني يرعى سكني

طاء: طفل أجمل طفل فهو نظيف حسن الشكل

ظاء: ظفر نظفناه طال قليلا فقصصناه

عين: عين تخش الله تشهد خيرا فيه رضاه

غين: غار غار حراء فيه أنزل القرآن

فاء: فيل ذو أنياب وهو صديق يا أصحاب

قاف: قمر فيه منال ومواقيت تهدى السائل

كاف: كلب عاش جواري يحرس غنمي يحرس داري

لام: لحم ينمو جسمي وعظمي فيه أسمى

ميم: مسجد بيت الله فيه أؤدي كل صلاة

نون: نهر النيل فهو كريم غير بخيل
هاء: هرم عال القمة وبناؤه رمز للهمة

واو: وجه للإنسان فيه إشراق بالإيمان

ياء: يد ترسم زهرة تبدع شكلاً تظهر فكراً



Tuesday, November 3, 2009

Exam datang lagi...



Dedikasi khas untuk sahabat-sahabat dan orang tersayang ~:p~ yang sedang menduduki peperiksaan. Universiti tempatan terutamanya dan Azhar University tak lama lagi...

Usaha dan doa perlu seiring. Banyakkan berdoa dan amalkan membaca al-Quran. Jauhkan diri daripada prasangka buruk dan dendam. Think positive!

Jangan terlalu mengharapkan hasil yang cemerlang, pastikan usaha kita di tahap maksima dan yang paling penting kita sudah berpuas hati dengan usaha kita...
Pastikan DL kali ini!







 

  © Blogger template 'Morning Drink' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP