Tuesday, December 21, 2010

Kemalangan...

Tadi selesai menatap keratan akhbar online yang memaparkan kemalangan meragut nyawa 25 pelancong dari Thailand. Sungguh pilu melihat keadaan bas yang remuk. Kemalangan tragis itu amat mengejutkan banyak pihak.

Rentetan kemalangan melibatkan bas sering berlaku sejak kebelakangan ini. Pengalaman jiran saya yang hampir setahun lumpuh akibat kemalangan bas yang dinaikinya ketika pulang dari menziarahi anaknya di Johor Bahru tidak mendapat keprihatinan pihak syarikat bas berkenaan amat mengecewakan. Pihak yang bertanggungjawab seolah-olah melepaskan beban di atas bahu pelanggan masing-masing. Tiada lawatan susulan diterima jauh sekali pampasan samaada berupa wang tunai atau khidmat perubatan.

Pengalaman menaiki bas ekspres memang diakui punca kemalangan kebanyakannya disebabkan kecuain pemandu bas. Jika perjalanan pada waktu malam, kelajuan bas meningkat 100% dari kebiasaan pada waktu siang hari. Siapa tidak mahu untuk cepat sampai ke arah tujuan, tapi jika nyawa yang digadaikan...Tak berbaloi sama sekali.

Pada jangka masa akan datang, tidak mustahil Malaysia mencatatkan kematian tertinggi disebabkan kemalangan di atas jalan raya jika tiada penyelesain diambil dalam waktu terdekat ini. Wanauzubillah...

....................................................................................

Bulan 12 atau Disember ini merupakan bulan yang paling ramai kenalan saya yang menyambut tarikh kelahiran masing-masing. 2 orang adik saya, Nurul dan Nomaliana, dan beberapa orang kenalan rapat di sekolah menengah dulu.

Moga kalian berada dalam Rahmat dan Berkah Yang Maha Esa dan dipanjangkan usia dengan kehidupan yang bahagia dunia akhirat...

0 comments:

  © Blogger template 'Morning Drink' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP