Monday, November 7, 2011

Perbaiki diri dan seru orang lain kepada kebaikan

Kehidupan yang penuh perbezaan kini sedang saya alami. Sejak menjejak kaki di tanah air sebagai seorang yang telah menamatkan pengajian, ia suatu yang menyesakkan jiwa. Debaran demi debaran, juga tanggungjawab seperti beban berat yang dipikul.

Sungguh, berada di medan sebenar amat mengajar jiwa insani yang 'lembut' ini menjadi 'kasar' dan lebih adventure. Keadaan masalah sosial sekitar lebih-lebih lagi kampung tempat dibesarkan ini sangat membimbangkan. Kini, ia menjadi hala tuju yang perlu saya usahakan penyelesainnya di samping menjadi seorang Muslim yang lebih baik.

3 tahun di sana seolah-olah menjadikan saya seorang 'malaikat' di mata orang kampung. Berada di jalan Nabi SAW bukan suatu yang mudah. Berada di medan seorang agamawan juga sangat perlu berhai-hati supaya tidak menjadi fitnah. Ilmu dan amal seharusnya seiring dalam kehidupan seorang pendakwah. Itu yang pasti.

Saya mengharapkan doa semua untuk mengukuhkan kaki dan hati saya di medan yang penuh ujian ini. Dengan kalimah syahadah yang diucapkan, tanggungjawab ini perlu dipikul bersama dalam setiap diri Muslim.









2 comments:

Naim November 25, 2011 at 3:57 PM  

:)
sabar dan tabahlah.jauh lagi perjuangan tu

saya November 26, 2011 at 9:46 PM  

semoga tabah selalu.. =)

  © Blogger template 'Morning Drink' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP